måndag 19 juni 2017

Underbara dagar

Vilket underbart väder vi hade när vi hade öppen trädgård på söndag. Det kom ett antal personer, inte så många kanske men då hinner man prata lite mer om trädgård och annat intressant. Vi är nöjda och hoppas att alla som besökte tyckte det var värt besväret att åka hit. Många har besökt oss tidigare och brukar komma när vi har öppet men det var också några nya.
Ett särskilt tack till Veronica och Stefan. Jag blev jätteglad över att ni kom.
Nu ska jag ta det lite lugnare  några dagar och försöka fira Midsommar i lugn och ro. Nästa trädgårdsbesök har vi inbokat den 2:a juli och då är det för föreningens medlemmar. Det ska också bli rolig och jag hoppas att någon kommer i alla fall. Vi är faktiskt flera av medlemmarna som har öppet då.
I dag har jag bara gått runt och fotat för jag håller på och lägger upp ett register på Gardenize. Det tar lite tid men jag hoppas det blir bra när jag har fått in ett antal växter. Jag tror inte att jag kan registrera alla , bara dom jag tycker är speciella och intressanta. Jag får se hur jag gör.
Nu när värmen kom på riktigt  så börjar ju allt slå ut med fart. Det går nästan för fort, jag vill njuta länge av blomsterprakten.
 Nu börjar dom verkliga primadonnorna visa upp sig.  Vår Cypripedium Ulla Silkens ståtar med fyra knoppar i år trots att den växer på en eländig plats.
Den äldsta av pionerna är helt otrolig för närvarande, en gammal doftpion  troligtvis från 50-talet som bara blir större och större. Jag vågar inte dela den eller störa den på något sätt så den får stå här mitt i trädgården och visa upp sig och sprida doften när den blommar.
 Det här är en favorit, Buckeye Bell, helt otrolig lackröd färg.
 En namnlös skönhet har vi också.
 Och så, ballerinorna i sina fladdrande kjolar.

 Men drottningen just nu är den här, Paeonia Coral Sunset som behagade slå ut just på visningsdagen. Så otroligt vacker tycker jag. Den är planterad i en rabatt mot gatan och dom flesta som går förbi stannar till.

 Iris är också en favorit blomma, Appointer heter den här.
Vi har en  hel del växter i krukor  som får övervintra  mörkt i källaren. Häromdan  började jag sakna några som jag visste att vi har men inte var dom var. Dom  måste ju finnas någonstans för vi hade inte kastat dom, det visste vi. Dom fanns i källaren högst uppe på en hylla så vi hade inte sett dom förrän dom försökte visa att dom inte är döda utan  vill ut i ljuset och växa. Så här mycket har dom vuxit där i mörkret utan vatten och ljus.  Det är en dahlia, en eucomis, tofslilja och en till som jag glömt vad den heter.  Så kan det också gå.  Nu väntar jag bara på regnet  som skall rädda våra växter/ Carita

7 kommentarer:

  1. Ulla är väldigt vacker :) Och Coral Sunset har snabbt tagit sig in bland favoriterna här också. Hoppas jag får chansen att se er vackra trädgård någon gång :)

    ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Det er hyggelig med åpen hage, og ha tid til å prate med folk.Særlig når hagen er så frodig og vakker som nå. Peonene dine er virkelig flotte nå.
    Håper det går bra med de glemte krukkene:-)
    Ha en fortsatt fin hageuke.
    Eirin

    SvaraRadera
  3. Hej Carita!
    Underbara pioner, här har de inte kommit igång ännu. Din Coral Sunset är helt fantastisk. Köpte Coral Charm på mässan, men den kommer inte att blomma i år. Vi fick en riktig regnskur i natt, men nu skiner solen igen.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  4. Trevligt med trädgårdsbesök. Vackra pionbilder. Det är verkligen piontider nu. man får passa på att njuta för de varar ju inte så länge. Blommorna på min Buckeye Belle blåste sönder på ett par dagar i kulingen.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. 'Buckeye Belle' åkte direkt in på önskelistan - vilken skönhet!
    Va kul att det gick bra i söndags! Vi hade fullt upp med bröllop (inte vårt eget men som gäster) och släktbesök i helgen så för vår del blev det tyvärr inga besök.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  6. nice with garden visits. beautiful peony pictures. It's really pioneer times now. You have to take care to enjoy because they last forever. The flowers on my buckeye belle broke out in a couple of days.


    หนังจีน

    SvaraRadera
  7. nice article great post comment information thanks for sharing.
    หนังใหม่

    SvaraRadera