torsdag 11 maj 2017

Frystorkat

- 4,6 grader tidigt på morgonen och bevattningsförbud, hur länge klarar växterna det. Nu har jag nästan fått nog men vändpunkten kanske har kommit eller kommer i helgen.
 Vi har stora ruggar av trillium som skall blomma men just nu ligger dom ner av kyla och av torka. Jag måste nog försöka vattna dom idag när dom återhämtat sig lite från kylan jag tror att man får vattna lite med kanna.
 Krolliljorna orkade inte hålla sig uppe, hoppas dom klarar sig
 Narcisser brukar inte vara så känsliga men det här gillade dom inte,
 inte tulpanerna heller men dom brukar resa sig efter ett tag.
 Till och med mina frösådda svavelpioner böjer sig för kung bore.

Is på fågelbadet i maj månad, det har jag inte varit med om tidigare.
Kabbelekan har sett ut så här många mornar nu.
Här börjar det bli lågt i tak och trängsel. Jorden i växthuset är för kall så det går inte att plantera ut något än. Allt som vi köpte på STA resan står fortfarande i uterummet. Växterna trivs ju inte där heller, frågan är vad som är bäst att dö inne eller ute för dom. Jag skulle helst vilja plantera ut allt, få se till helgen om det går att göra. Det bli en spännande fortsättning. Carita

3 kommentarer:

  1. Bristen på vatten börjar bli allvarlig i stora delar av landet. Många kommuner inför bevattningsförbud. Det är bara på västkusten och i Norrland där grundvattnet är normalt.

    Vi har ju sett det komma under senare år med denna ojämna fördelning av nederbörden och tyvärr verkar vi i Sörmland dragit nitlott. Jag funderar mycket över hur man kan spara vatten men har inga bra lösningar. De tunnor som vi satte ut i våras är nu tomma. Kylan har också skördat många offer här, - 6,8 grader härom natten, lite grann går luften ur faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Nej, blev det så illa! Vi var ju oroliga över att det skulle bli kallt men jag trodde aldrig det skulle bli så kallt som det blev. Vi hade minus 7 hos oss de värsta nätterna. Svavelpionen täckte jag men den lade sig ner ändå. Men idag har den rest sig igen så den kommer nog att klara sig bra. Narcisserna har också rest sig. Det är jobbigt med bevattningsförbudet vi fått men jag har också tolkat det som så att man kan vattna med kanna men sparsamt. Jag har börjat spara allt "spillvatten" från när jag kokar ägg, potatis, grönsaker och annat som inte innehåller något salt eller annat skadligt. Det vattnet använder jag till krukväxterna inomhus och i uterummet. Och idag lyckades jag faktiskt få ihop spillvatten så jag kunde vattna morötterna och dillen i pallkragarna. Det är faktiskt så att man börjar önska det kunde komma rejält med regn ... och värme förstås.

    Tack för att vi fick komma och titta på er fina vårträdgård och ha en bra helg. Vi håller tummarna nu för att värmen kommer. Men ännu blåser det iskalla vindar. Jag kom just in från hundpromenaden och det var riktigt, riktigt kallt i vinden.
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittade förbi. Det mesta av växterna har återhämtat sig nu idag när det blev lite varmare. Jag har stödvattnat med kanna på dom värst drabbade. Jag försöker också spara vatten på alla sätt som går. Det är helt otroligt så mycket dom tål, dom växter som hunnit komma upp. Många av perennerna är ju fortfarande bara små och nästan inte uppe alls. Jag är mer orolig för alla buskar, dom ser inte bra ut men skulle det bara komma lite regn och lite mer värme kanske dom tar sig. Annars blir det många hål att fylla. Ha en fin helg. Carita

      Radera