fredag 9 december 2016

Blommig Fredag -Något nytt

Tog en promenad i trädgården i den vackra soliga varma vintervädret. Jag hade lust att stanna ute och kratta upp en del av löven som blev kvar när snön kom men det får vara ett tag till. Egentligen skulle jag se om jag kunde fota något nytt i trädgården men jag kunde inte hitta annat än svart jord och multna löv. Då sig jag i stället  en del nygamla saker som har legat gömda och undanställda för att någon gång placeras ut i trädgården på lämpliga ställen. Jag har inte bestämt var, för jag måste vänta på inspirationen. Jag blev riktigt glad över att se dom igen och fundera vidare på det.
 En gammal säckkärra och ett hjul från en gammal mangel hittade vi i somras på ett riktigt fint skrot- och antikställe i Malmköping. Dit ska jag åka i igen och botanisera bland  allt möjligt bråte.
 En gammal fin trätunna som står under planteringsbordet. Måste dra fram den för att fota.
 Kärrhjulet var grönt men har förlorat all sin färg, Det har ingen bestämd plats ännu utan flyttas runt en del.
Och så har vi den här tunnan som väntar på en plats.
 En ny blomma för i år är Aster ageratoides Harry Schmidt som blommade så fint i september.
Och så har vi fått ett fartgupp utanför på gatan för att hålla ner farten på bilarna. Det är ingen genomfartsgata men en raksträcka så en del har roat sig med att se hur fort deras bilar kan gå och sedan vända och åka tillbaka. Den är helt ny och rätt så omärkt ännu. I går kväll kunde vi höra en del dunsar från dom bilar  som inte upptäckt den. Carita
Vill ni se mer av nyheter kan ni gå in påBland Rosor och Bladlöss

18 kommentarer:

  1. Fina gamla saker du har, som kommer bli som nya bara du hittar de rätta platserna för dem.

    Trevlig helg!

    /Birgitta

    SvaraRadera
  2. Så fina saker du hittat! Har en liknande säckkärra i min trädgård:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar gamla saker och precis som du så blir de ofta liggande ett tag i väntan på inspiration om vart de passar bäst. Fartgupp är bra. Jag skulle vilja ha ett utanför på vår grusväg ibland när vissa tror att det är en rallybana... Skön helg! Katarina

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt att ha förmågan att se det vackra i allt som många tycker borde ha sin plats på tippen! Gillas skarpt. Återbruk är finfint i trädgården! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  5. Fina gamla fynd du hittat. Vet en auktion i helgen... Förstår att det tar sin tid att ge allt sin rätta plats.

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
  6. Fina saker ni hittat och vilket nöje det blir att placera ut dom i trädgården. Och jag håller verkligen med om att planera, rita och klura är ett fantastiskt kul nöje nu under vintermånaderna. Så även om det inte blir nåt av alla mina idéer (för det har jag), så gör det inget. Jag har njutit av planeringen ändå.....
    KRAM och trevlig helg
    Susie

    SvaraRadera
  7. Konstigt ... jag skrev en kommentar men den syns inte. Testar att skriva igen bara för att se om det fungerar ...

    SvaraRadera
  8. Ja nu fungerade det. Konstigt för det stod på den förra att "Din kommentar har publicerats". Kanske hamnade den bland skräpkommentarer. Jag prövar igen. Jag skrev att jag gick förbi hos er för några dagar sedan när dom jobbade med "guppet". Vi var hundvakter så vi var på hundpromenad. Vi brukar åka till Rosenlund. Jag trivs där, det är ju mina barndomstrakter.

    Ha en din adventshelg!
    /Anita

    Nu ska vi se om det fungerar ...

    SvaraRadera
  9. Så många vackra gamla saker du har att placera ut i trädgården.Blir ett kul jobb att fundera över.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga gamla saker du hittat.
    Det gillar jag också.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  11. Vilka fina fynd Ni har gjort nu finns det ju tid att fundera över vart Ni ska ställa dessa fina ting.Trevlig helg/Margareta

    SvaraRadera
  12. Härliga gamla saker. En trätunna skulle jag gärna ha till regnvatten.
    Ha en fin helg/Marika

    SvaraRadera
  13. Nygammalt är nog ändå bättre än nytt :))

    SvaraRadera
  14. Nygammalt er ikke dumt!
    God helg!

    SvaraRadera
  15. Många nya gamla saker du har att hitta ställen till. Allt sådant där gillar jag.
    Trevlig helg!
    Anette

    SvaraRadera
  16. Många gamla fina saker som väntar på sin plats. Härliga tunnor!
    Skön adventssöndag!
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Vilken skatt av rejäla prydnader! Det ska bli spännande att få se var de får sina platser. Plötsligt vet du precis var de ska vara och undrar varför du inte tänkt på det innan ;-)
    Önskar dig en skön vintervecka!

    SvaraRadera
  18. Vilka underbara gamla bruksföremål du har fått tag i. Det är supersvårt att hitta såna tycker jag.
    Vackra Ny-gamla saker :)
    Hittar förr eller senare sin plats!

    Må gott!

    //Veronica

    SvaraRadera