torsdag 17 november 2016

Vintern som försvann

Idag är det jättefint väder och +5 grader . Till och med har solen visat sig  och lyser för fullt just nu. . Jag har varit ute och krattat löv och städat undan lite mer som blev under snön tidigare. Jag har klippt ner alla senblommande clematis, det brukar jag göra på hösten och det brukar fungera bra.  Det som är kvar nu kommer att få ligga kvar för det är blött och har börjat multna. Blir det torrare för jag väl kratta upp lite mer för jag blir redan lite stressad inför nästa säsong. Vi har bestämt att ha öppen trädgård redan den 7 maj nästa år . Jag hoppas på att våren inte blir så sen för jag vill visa alla tidiga vårblommor som man inte brukar få se  i slutet av maj för då har dom ofta blommat över. Jag börjar redan längta till våren och att vinter-tiden ska går fort.
Snön försvann med regnet, bara några isbitar från en hink kvar
Vilken lycka , kanarieklockan har slagit ut och vi har fem klockor på plantan. Den är en örtartad perenn klätterväxt som växer på Kanarieöarna och som har suckulenta rotknölar. Där blommar den under  tidig vår. Här är den lite i otakt med tiden. Den har en viloperiod på högsommaren. Vi har haft den i källaren, mörkt och nästan torrt tidigare och låtit den vissna ner helt. Nu vet jag inte hur den kommer att göra när den blommat. Den kanske vissnar ner igen och vilar över vintern. och sen återkommer den till våren igen. Det här året klippte vi den en aning, dom långa rankorna. Det var kanske det som gjorde att den blommar nu.  

Här står den i den blå krukan och klänger på Kanonviskan. Ser man noga ser man en klocka i det gröna.
Och den här, Ganzanian, blommar fortfarande. Det är roligt att dom blommar, dom udda växterna. Då kan jag stå ut med att ha så många växter i kruka som måste in på vintern.  Carita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar