söndag 9 oktober 2016

Lite av varje.

Nu har jag inte skrivit något på ett tag, vi har varit på höstresa till Spanien. Vi har haft det varmt och gott, i  tio dagar, sol och + ca 30 grader varje dag. Det blev nästan för mycket av det goda men när vi kom hem i torsdags till blåst och kyla längtade jag lite tillbaka till värmen. Det är härligt att komma bort lite och få ny energi men den energin försvann snabbt i blåsten hemma. Det tar ett tag att acklimatisera sig igen.
Det första jag gjorde , faktiskt på fredagen, var att plantera alla tulpanlökar jag köpte innan jag åkte. Dom kan man plantera rätt sent på hösten men jag ville få det ur världen så nu ligger dom där och väntar på vår. Trädgården ser ut som kaos, torrt och visset och sönderblåst. Jag ska ta tag i det snart och börja städa upp lite. Vi har fortfarande inte fått regn, jo kanske 10 mm medan vi var borta. Det är som en droppe i havet.
 Ett hav av nedfallna äpplen hade vi under trädet när vi kom hem. Dom åker nog ner i en sopsäck och till Returen
 Sen är det en väldigt konstig höst. Några blåklockor i stenmuren har börjat blomma om och är jättefina. En murklocka, Campanula portenschlagiana
och en stjärnklocka Campanula porscharskyana
 Det här är den nya rabatten som inte är planerad ännu, där hamnade alla tulpanlökar, ca 60 st. Jag hoppas dom blommar fint till våren. Sen för jag se vad det ska bli här.
Simicifuga simplex, Brunette blommar för fullt och doften känns lång väg.
Oktoberstormhatten håller på att slå ut.
Och så, några bilder från Spanien. Vi bor i Los Alcazares, med ca 15 000 invånare. En liten by som ligger lite söder om Torrevieja.  På sommaren är det 10-dubbelt. Orten ligger vid Mar Menor, största saltvattenlagunen i Europa , som har en smal bebyggd  landremsa  mot stora medelhavet. Det är ett väldigt speciellt ställe med  stäppklimat.
 Kapok, bomullsträd i blom, utan blad.
 Vid den långa sandstranden kan man studera brädseglarna eller vad dom nu kallas. Man blir orolig för att dom skall trassla in sig i varandras skärmar, för undan går det.

Här syns bebyggelsen på andra sidan lagunen.
 En bougainvillea som slänger sig upp i något träd.  Vi har en liten i kruka som blommar nu.
 Doftranka på staketet.
 Underbara blommor på jakaranda trädet.
Nu väntar höstfärger som börjat visa sig en aning och sen blir det lövkrattning som gäller. Ha det fint. Carita

4 kommentarer:

  1. Ser härligt ut med lite soliga varma bilder. Det har varit en fin höst hos oss, men nu börjar höstrusket, med blåst och regn. Vi fick en del regn i natt, och det är perfekt för mina nyplanterade växter. Lökarna har jag kvar, och dahliorna som skall upp ur jorden. Men idag är det så ruggigt så det får vänta till en annan dag.
    Ha det fint / Marika

    SvaraRadera
  2. Skönt att få komma till en annan miljö ibland.men nu är det verkligen höst.Kallt ock så blåsigt kylan går bra men vinden tycker jag inte om.Vi har fått ca 10 mm idag får se om det inte blir lite till för nu regnar det igen.
    Ha det gott i höstrusket.

    SvaraRadera
  3. Vilken krock att komma hem till detta busvädret! Hoppas ni boostat ordentligt med sol och värme från resan. Så snyggt jakarandaträdet är. Hade ingen aning om att det ser ut så ännu mindre att det blommar.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Här har det kommit runt 15 mm på ett par dagar - jätteskönt! Och den här dagen började med gråmulet, men har så småningom blivit riktigt fin. vi passade på att åka tidigt till Visby för att besöka Biltema, ÖB och Linds. Dom två första är gubbens favoriter, den senare är en fint och stort blomsterställe. Skulle bara ha citrusgödsel, men det blev naturligtvis 3 stora ljungplantor också!
    Min jättestora Brunette som jag har/hade i murrabatten verkar ha försvunnit helt. Det växer så mycket annat där nu (inte rensat på två säsonger) så den har nog kvävts. Det som däremot blommar är höstfloxen - som började blomma i juni - och så mina lupiner som också blommat hela sommaren. Konstigt, men väldans trevligt!
    Underbara växter som ni fotade på semestern. Jag har också en liten bougainvilla men den har bara växt i sommar i växthuset och en gammal doftranka som fick nytt liv där. Den har dock blommat - men snacka om skillnad på storlek!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera