söndag 4 september 2016

Höstblomning

Jag förstår inte vart den här sommaren tog vägen . Det känns som om jag missat den för tiden har bara gått åt till allt möjligt och jag har inte kunnat stanna upp och ta vara på allt det fina med trädgård och sommar. Visserligen har jag varit ute varje dag och påtat när vi varit hemma men det har varit så mycket annat spring och besök åt andra håll än trädgård, Man har ju förstås ett liv utanför trädgården och måste ibland göra annat men den har ju blivit en livsstil för oss sedan 20-25 år tillbaka och i år har vi inte riktigt hunnit med. Ändå har vi faktiskt gjort en hel del , vi har fortsatt att röja och beskära plantera och flytta om växter. Men på något sätt har vi stressat fram det och mellan varven  fått lämna allt efter halva jobbet. Just nu ligger det en massa högar med   kvistar och grenar  och en hel del rester från putsade perenner som jag klippt ner  och tagit bort överblommat och annat skräp.
Häromdan tog jag mig en runda i trädgården och upptäckte att det fortfarande är mycket som blommar och jag har inte riktigt upptäckt det förrän nu.
 Den här växten fick vi på en trädgårdsträff, Commelina tuberosa. Den är planterad i kruka och förvaras i källaren under vintern. Den klarar inte vintern ute hos oss. Den har varit otroligt blomvillig  och blommat hela sommaren med dom här vackra blå blommorna.  
 Clematis potaninii blommar sparsamt för närvarande men den har vackra rätt stora vita blommor. Problemet är att den växer ohämmat och slänger sig just nu upp i asken och över en schersmin som vi har så den måste klippas ner när den blommat klart.
 Nu blommar också många fina stormhattar som bäst. Jag har grävt bort en del som inte varit så  snygga enl. min mening men några får vara kvar. Aconitum variegatum tror jag den här heter.
 Dom här tycker jag är riktigt dekorativa, Actea spicarta , Den finns ju i andra färger som jag måste hålla utkik efter.
 Den här gillar jag väldigt , fröna inköpta från GB botan för många år sedan , Aconitum arcuatum. Stjälkarna växer i bågform.
 Clematis Södertälje är som vackrast nu.
 Den här är också vacker, slingerstormhatt Aconitum volubile

 Mina ljungplantor som jag köpte på riksmötet börjar blomma, jättekul.
 Helianthus Lemon Queen är en höstfavorit,
 och förstås Ligularia dentata  Britt Marie  Crawford
 En primadonna måste man ha Anemonopsis macrophylla White swan
 Jag kollade också in våra rhododendron, vi har ett par stycken som inte blommat tidigare och som nu är rätt stora och båda är precis fylla med knoppar. Det är alla våra rhododendron förresten, fulla med knoppar. Jag hoppas dom blir så vackra som jag tror i vår nästa vår. 
Och så det här, plötsligt blev en ny gång stensatt där vi tidigare hade gräs som aldrig blev snyggt, Snart har vi bytt ut alla våra gräsgångar till sten.
Idag tog vi oss tid att åka en sväng till Skärholmens perennaplantering som Piet Oudolf skapat men det visar jag nästa gång. Carita
   

7 kommentarer:

  1. Hej Carita!
    Så mycket du har som blommar, min trädgård ser lite trött ut nu. Har en liknande klematis som väller över åt alla håll, den blir tuktad. Stormhattar är fina, har en som alltid blir full av bladlöss, försöker spruta med såpavatten, men lyckas inte hålla dem borta.
    Stengången är riktigt snygg.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Precis som er har vi också en känsla av att vi inte hunnit med så mycket i sommar. Det har varit för mycket MÅSTEN, bl.a. otroligt mycket ogräsrensning efter förra året. Och trots det så är det massor överallt. Jag tror att det beror på torkan vi haft. dom ädlare växterna har lidit, men ogräset frodats.....
    Vi har också tagit bort en massa växter, kapat ner annat, flyttat en del buskar och så det som tagit mest tid; Växthusjobben! Nästa år ska jag INTE ha 30-40 chiliplantor som växt som ogräs och som varit fulla med bladlöss. Nej, fler tomatplantor och vackra växter får det bli!!
    Den blomma som var vackrast - tycker jag - är Actea spicarta. Den var riktigt tjusig.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Så många fina blommor ni har nu.Här är det ganska tunnsått med blommande växter.Det är många som håller på att torka bort.Hoppas de kommer igen nästa år.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  4. Känner så väl igen det där med högar...just nu ligger fallfrukten i drivor. Den lär ligga ett tag till för höstens första förkylning har redan hittat mig. Kanske skulle jag ta en slow tur och leta blomning och blunda för högarna :)

    SvaraRadera
  5. Så fint det blommar än! Fina Stormhattar! Jag har en och bara måste skaffa mig fler. Läste att det fanns 300 arter...så det finns några att välja på;))
    Snygg stengång!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Ja visst går en sommar fort men om vi har tur så kan hösten bli helt underbar.Visst är det roligt att det fortfarande blommar och Ni har ju en hel del i Er fina trädgård som blommar vidare att njuta av.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  7. Your garden is very beautiful !!
    I love all your flowers !
    Greetings

    SvaraRadera