tisdag 12 juli 2016

En bit in i juli.

Vi är redan nästan i mitten av juli och jag har inte suttit vid datorn på minst två veckor, inte ens öppnat den. Jag fick en känsla av att jag hela tiden skriver om samma saker och visar samma bilder och tyckte att det blev ganska tråkigt. och ingen variation.
Men jag kom på andra tankar och tänkte att egentligen är det ju en ständig förändring i trädgården. Allt ändrar sig från dag till dag och det gäller att få fram dom olika nyanserna och dessutom beskriva det i ord. Det är inte så lätt alla gånger  om man inte är en författarbegåvning.
Då är det skönt att ha en massa bilder att falla tillbaka på och tänka på hur det har varit hittills under sommaren och fundera på hur fortsättningen blir.
Det som varit helt underbart i år är pionerna. Många har blommat för första gången och varit otroligt vackra. Synd bara att dom blommar så fort över.
 Här följer bilder på en del favoriter . Paeonia lact. Sorbet är en av dom, en fluffig rosa sak med ljusgula inslag.
 Ingen pion men väl en Meconopsis sp, blå bergvallmo. Den har blommat helt otroligt i år. Nu har den bara fröställningar kvar. Jag skall ta några frön och så när dom är mogna
 Sen är jag ju svag för gula gräs och hostor. Carex elata Aurea är ett och hostan nedan som heter ´Paradise Island´

 Cyp. Regine kan man väl inte motstå
 Sen följer några otroligt vackra pioner som blommat i år. Jag gillar dom vita som ser ut som fluffiga vita moln . Den mörka ovan heter  ´ Hong Jin Gang, Red Hero, en kinesisk pion

 Den här röda är också fin men tyvärr har jag inget namn på den, nedan är ´Krinkled White.

 Och så den här, helt otroligt vacker tycker jag. En kines som heter ´Yang Fai Chu Yu, Fat Concubine.
 Paeonia  ´Festiva Maxima´
 och så en till kinesisk, Xue Shan Zi Yu, ´Purple Snow´.
 Den här rabatten vid växthuset har jag ändrat en del på. Numera är det en ljungrabatt, hoppas jag. Jag är inte så bra på att hantera ljung men nu ska jag försöka efter alla konstens regler.
    Krolliljorna har också varit jättefina, ´Arabian Night´heter den här skönheten.
I övrigt har 1000-trädgårdar gått av stapeln. Vi hade få besökare den dagen, mycket på grund av det trafikkaos vi har här med en trasig bro . Det har varit och är trafikköer hela tiden och vi hörde av många att dom undvek att sätta sig i en bilkö i ett antal timmar . Vi har haft andra trevliga trädgårdsbesök också och så har vi själva besökt några fina trädgårdar och trevliga trädgårdsvänner.
Nu försöker jag njuta av det som finns i trädgården så mycket jag kan. Vi hörs igen.Carita
PS. Det blev väl inte så mycket annorlunda det här heller, det är ju så det är bara.

8 kommentarer:

  1. Åh vad du låter hård mot dig själv! Du, du visar underbara bilder från trädgården, inspirerande och jag njuter stort. Vilka pioner! OJ! Blir nyfiken på ljungrabatten, kanske ett inlägg om den så småningom, eller? Sedan en undran: Är hostan planterad lite upphöjt? Ser mycket fint ut!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland behöver man bara gnälla och skriva av sig, det brukar hjälpa. Hostan är placerad i en upphöjd rabatt. Det ska bli spännande att se hur och om ljungen klarar sig. det kommer mer om den senare när jag vet mer.
      Ha det fint. Carita

      Radera
  2. Spændende planter og smukke billeder! Det sker ind imellem for de fleste, tror jeg, at man mister lysten til at blogge, og så vil jeg mene, at man skal holde en pause, indtil inspirationen vender tilbage, og tit går der i virkeligheden ikke lang tid, før lysten er der igen. Ved lyng har jeg heller ikke knækket koden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det väl bra att ta en paus och leta fram ny energi, bland annat från andra bloggare. Ha det fint. Carita

      Radera
  3. Så många vackra pioner. Det är bra att ha många, på olika platser och av olika sorter så kan man njuta längre tid. Och så fina dina bergvallmo är. Jag delade mina förra hösten så det har varit mycket sparsam blomning i år, hoppas det blir ändring till nästa år när småttingarna vuxit till sig lite.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Alltid lika trevligt att se allt vad du har att bjuda på och det är verkligen en hel del. Förundras över Cyp. Regine och hostorna inte har ett enda hål i bladen... har ni inga sniglar alls? Här är det en ständig jakt.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har nästan inte haft några spanska sniglar alls hittills men vi hittade den första för ett par veckor sen ,nu har vi plockat tio. Trädgårdssnäckor har vi gott om och dom äter mest, dom plockar vi bort så mycket vi hinner.
      Jag har inte upplevt att dom ger sig på hostorna så mycket. Den växt som är mest utsatt är nysroten, där äter dom stora hål eller nästan hela blad om vi inte plockar där. Ha det fint. CArita

      Radera
  5. Ibland känns det så också för mig, att jag bara upprepar mig och då tappar jag lusten att skriva men det går över.

    Så roligt att ni börjat med ljung, har man som ni fått se Britas ljungträdgård blir man betagen. Ljung är så fint och gravt underskattad i svenska trädgårdar.

    Kram!

    SvaraRadera