onsdag 29 juni 2016

Riksmötet 2016- fortsättning del 2

Nästa underbara trädgård besökte vi  i Svenshögen. En trädgård för rhododendronälskare. Vi har några ynka rhododendron som vi försöker få till något och som fortfarande är rätt små och nya så det här var ett riktigt eldorado att besöka. Ägaren frösår och sticklingförökar  massor av plantor själv så det fanns hur många som helst att se i den stora skogsträdgården.
 Dom här bilderna får tala för släktet Rhododendron, så vackra med alla olika bladfärger. Man behöver egentligen inte blomningen.



 Förfall kan också vara vackert i en vacker miljö.
Den röda i mitten är någon korsning mellan R Polarnacht och Black Widow och något mer som jag inte kan utläsa av namnet på skylten som jag tog bild på. Men vilken fär  på blommorna dom har, läckert.


En Rhod.. med skruvade blad, har tyvärr inget namn. .Det är nästan så jag blir sugen på flere rhododendron efter det här.
Efter detta åkte vi till Ödsmål och ytterligare en spännande trädgård. Här fanns många intressanta idéer att ta till sig , bl a hur man kan använda armeringsmattor på olika sätt. Det här var en tätplanterad trädgård där inte mycket barjord skulle synas. Det är ungefär som vi har i vår trädgård numera. Växterna blir stora och fyller ut allt tomrum, Jag gillar det, man behöver inte rensa så mycket ogräs mellan växterna. Här fanns många fina hostor som jag fastnade för.
Sen bar det iväg tillbaka till hotellet för lunch och den efterlängtade marknaden.
Jag blir lite stressad av kalabaliken på marknaden och  kommer mig nästan inte för att handla men några växter med hem blev det ändå. Det blev sex ljungplantor och tre små barrväxter på grund av inspirationen jag fick hos Brita Johansson som jag redan har planterat.






Här ovan syns några fina hostor och några av stålkonstruktionerna.
Jag var väldigt nöjd med årets riksmöte, trevligt folk och fina trädgårdar. /Carita
Lista på inköpen.
Calluna vulgaris Golden Angie
Calluna vulgaris Red Favorite
Erica tetralix Alba Mollis
Calluna vulgaris Con Brio
Calluna vulgaris Firefly
Calluna vulgaris Judy Wiksten
Abies koreana Silber Perle
Picea oriantalis Prof. Langner
Picea orientalis Skylands

5 kommentarer:

  1. Spännande skogsträdgård du besökt. Gillar skärmväggen i rost i sista trädgården. Mycket snygg!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Det var roligt att träffa dig även om vi knappt hann prata med varandra :-)
    Fina bilder du tagit.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  3. Spennende og inspirerende å se andres hager, og det er alltid ideer å hente, og lysten på nye planter dukker opp:-)
    Har en forkjærlighet for hostaer..
    Eirin

    SvaraRadera
  4. Vilka fina trädgårdar Ni har besökt man får så mycket inspiration när man besöker andras trädgårdar.Vilka fina Funcior de är verkligen vackra smycken i trädgården.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. I really like your post good blog on site,Thanks for your sharing.

    ดูหนัง

    SvaraRadera