onsdag 15 juni 2016

Oj,oj , tiden bara glider mig ur händerna

för tillfället och tiden på bloggen blir minimal. Det beror på den fortsatta husrenoveringen men nu ser vi en ljusning och det är inte så mycket kvar. Snart ska vi göra en värdering och sen kanske vi får det sålt så småningom.
Det ska bli så skönt när allt det här är över för jag känner att växter och trädgård har  nästan lämnats åt sitt öde. Som tur är så har vi lite inbokade besök så då är jag tvungen att hitta tid för att fixa det som måste göras för att trädgården inte ska se för bedrövlig ut. Det gör den nästan ändå nu på grund av att vi fortfarande inte har fått något regn. Nu pratas det om att vi ska få ett oväder med stora regnmängder till helgen. Jag vill inte att vi ska få så mycket att det blir översvämning men jag hoppas på lite lagom, om det nu blir så.
Jag har försökt springa ut varje morgon och fota lite för att ändå få några bilder från trädgården just nu, för sen har vi ju åkt iväg nästan varje deg dom sista två veckorna.
Jag har i alla fall hunnit se att många av favoritblommorna har slagit ut och det är härligt.
 Den här häxalen var vi bara tvungna att köpa förra året hos Tommy Ahnby, en blåtonad sak som heter Fothergilla x intermedia Blue Shadow, faktiskt riktigt blå.
 Och så min favoritvallmo Beauty of Livermere  som står så stadigt och inte lägger sig.
 Sen tillhör irisar mina favoriter och just nu blommar många av dom. Den här tror jag att jag fick fel namn på men jag antar att det är en Iris sibirica av något slag.
 Iris graminea, gräsiris gillar jag. Den blommar nere bland bladmassan som liknar en grästuva, snyggt.
 Cypripedium Ulla Silkens, en riktig primadonna
Ett tråd fyllt av en härlig blåklocka som jag tyvärr tappat namnet på.
 och så favorite bland vallmor igen.
En blå Iris sibirica pryder alltid sin plats.
 En favoritpion Coral Sunset som blir nästan gräddvit när den blommat ett tag.
En Meconopsis sp  är aldrig fel och den här är extra fin och blå, sådd av vildinsamlade som jag köpte från en insamlare från Danmark
 Iris germanica, inköpt förra året. Namnet har jag ute på en skylt
 och det är likadant med den här. Får leta efternamnet i morgon.
Godnatt. Carita.
 Hittade namnet på blåklockan , Campanula dasyantha ssp chamissonis , den  aprikosfärgade irisen heter Iris barbata Nel Jape och den blå Iris appointer,

6 kommentarer:

  1. Jag går och tittar på mina egna irisar. Gillar när det är många av samma sort och även bladen är en prydnad utan blommorna.

    Tittade i tidigare inlägg på hur du placerat allium i grupper - mycket snyggt där de stack upp som upp och nedvända utropstecken i allt det gröna.

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint som blommar hos dig. Blåklockan är väldigt vacker, och härliga Iris. Det behövs lite regn här också. Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Visst är det en trevlig tid vi är inne i när mycket är i blom men tiden den skulle man önska att man kunde ta fast lite grann man får njuta så länge det varar.Ni har så vackra blommor i Er trädgård alltid roligt att titta in på Er sida.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  4. Sommeren kan være travel ja men så vakre blomster fra din junihage.
    Nydelige iris, det er en av mange favoritter nå.

    God sommerhelg.

    SvaraRadera
  5. Kryp kornell och Rockii måste jag skriva upp på min lista efter at sett dina bilder från tidigare inlägg. Blå klockan är otroligt söt!
    Men ska ni lämna er fina trädgård!?
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Det är en underbar tid nu för oss som gillar Iris! 'Nel Japé' köpte jag också för något år sedan och den blommar här också nu, den är fin med sin lite ovanliga färger.
    Tack för tipset om namn på en av Hostorna som jag skrev om på bloggen. Det var korrekt namn och den kommer från er trädgård:-)
    Kram och hälsa Bertel!

    SvaraRadera