lördag 4 juni 2016

Den blomstertid nu kommer....

Näe, nu får jag verkligen ta mig i kragen och redovisa lite från trädgården. Renovering och studentfester avlöper varandra och dessutom  öppen trädgård och andra trädgårdsbesök. Vädret har varit fantastiskt, varmt  och torrt om man gillar det. I går hade vi ett litet åskoväder och vi fick , som tur var, en del regn. Det höll nästan på att bli katastrof av torka  bland växterna  men idag ser dom pigga och fräscha ut igen.
Det är helt otroligt fint i trädgården  för närvarande och det ser ut mest som en djungel, som jag gillar. Det börjar bli nästan som jag vill ha det nu, innan allt vuxit för stort och jag för börja ta bort och klippa tillbaka en del. Nu gäller det att ta vara på dom fina stunderna.
Öppna trädgården utföll bra fast vi inte hade så många besökare  men då hinner man prata lite mer ingående med dom som kommer. Och så hade vi besök av några trädgårdvänner i veckan som missade vår öppna trädgård på söndagen.
Vi har ett par nya växter för oss som blommar första gången i år som vi kommer att vara väldigt rädda om.
 En som jag tror , rätt ovanlig tulpan som jag tror heter Tulipa grengiolensis. Den har vi bytt till oss mot en bit av Paeonia Coral Sunset.
 Det här är ingen ovanlig sort utan Allium med lite olika lila färger på bollarna. Jag planterade många under hösten för jag vill ha en hel ´äng ´ av dom som sticker upp ovan den andra växtligheten. Nu är jag på god väg men måsta nog skaffa några fler i höst igen.
 Och sen, det här kommer nog att bli min ögonsten. Köpte frön från GB får några år sedan under namnet Paeonia suffruticosa Krokgården Supreme. Nu blommar den för första gången med en blomma. Helt underbar är den. Det är en sk gansu-pion och kommer från Gansu-provinsen i Kina och kallas också Rockii efter en växtinsamlare Joseph Rock. Jag läste att det finns lite delade meningar om det är en ren vildart eller om den kommer från en odlad variant.

 Just ni tillhör det här favoriterna också, Cornus canadansis, krypkornell som trivs i torvblockskanten och nedan stora bestånd av Trillium albidum (?) och Anemone crinita, alla vitblommande. Vitt är så fint i skymningen.
Senare idag blir det studentfirande, vi skall fira ett barnbarn,  en nybliven kock . Ha en härlig helg. Carita

10 kommentarer:

  1. Så skönt att det gick bra när ni hade öppen trädgård. Nu finns det mycket att njuta av i trädgården, och allt växer så fort i värmen. Tur att vi fick lite regn igår, det behövdes verkligen. Ha en skön helg!
    Titti

    SvaraRadera
  2. Det är så underbart att du öppnar din trädgård för besökare. Så fint att få inspiration för andra och du har en härligt trädgård att visa upp. Min ogräsgård är nog inget för offentliga besökare, men det är ett paradis för mig själv och besökare som tål en maskros bland irisarna ibland, är hjärtligt välkomna när som helst. ;)
    Ha det gott och hoppas att du får en solig helg att hämta energi från nu.

    SvaraRadera
  3. Hej på er!

    Ni har det så vackert Carita och besökarna blev säkert glada över er spännande trädgård. Rockii pionen är en skönhet!

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara blommor Ni har i Er trädgård. Ert Allium bestånd är en fröjd för ögat så vackert.Vad trevligt det säkert är att titta in i Er trädgård på vandring med så mycket fint.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastisk Pion! Er trädgård är så frodig och fin! Här fick vi inte en droppe regn igår tyvärr och nu är det otäckt torrt i trädgården. När jag var ute och planterade i eftermiddag var det så torrt så det dammade - hoppas verkligen det kommer regn snart även om det inte ser ut så i prognoserna.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  6. Nu är det inte bara soligt och torrt här, det är kallt också! Inatt var det bara 3,5 gradså man var lite orolig, men det blev inte lägre som tur var. Idag ska jag inte göra annat än vattna. Jag ska försöka få vårt brunnsvatten som jag kan slanga ut att räcka till alla rabatter OCH till dom små träden i parken. Sen får det bli kommunalt i kannor till altanen och växthuset. Det förra är ett hemskt trist jobb eftersom det bara gör att växterna överlever, inte att dom frodas! Och inte ett duggregn ens i syne.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  7. Ser härligt ut i din trädgård. Förstår att Pionen blivit en favorit, på den första bilden ser den ut som en ros. Allium skall jag skaffa många av, inte en enda har kommit upp i år. De är fina.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  8. Fick några idéer direkt, fast det kanske inte fungerar här. I mina torvblock växer bara en massa mossa. Fin den också, men vore kul bryta av med något. Anemoner carinata har jag sått, borde blomma nästa år.
    Jag har sju buskpioner, fem är vita. Mer eller mindre lik din, den mörka fläcken varierar lite i utseende. Någon har som ett streck, andra rejälare.mblommans storlek varierar något liksom antalet lager i blomman.
    Alltid inspirerande att se dina inlägg.
    Anette

    SvaraRadera
  9. Mycket fint hos er. Jag fastnade särskilt för krypkornellen. Visst är det roligt att ha öppen trädgård och träffa likasinnade. Precis som du tycker jag om det djungellika. Såg i listorna att ni kommer hit till oss på lördag. Skall bli verkligen trevligt att träffas i verkligheten.
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt det ska bli, att se din trädgård, själv vet jag inte vilka trädgårdar det blir ännu. Carita

      Radera