torsdag 4 februari 2016

Blommig fredag- Årets nyhet

Nu blev det riktigt svårt, i alla fall för mig. Det blir inte mycket nytt i trädgården, tror  jag, inget som går att visa nu i alla fall,  för inget av det nya har kommit upp. Därför kommer det att bli roligt att se vad jag har planterat och var. Jag försöker skriva listor på trädgårdens växter men den är aldrig komplett. Jag noterar vad jag sår och vad jag köper in men ibland stannar det vid det. Sen planterar jag ut växterna utan att notera flytten och då måst jag vänta till våren för att komma ihåg och se var dom hamnade. Ibland eller för det mesta hinner jag  inte med alla moment som jag skulle vilja och ändå har jag egentligen  all tid i världen att göra det.
Härom dan fick jag en bok om gräs och bambu och det skulle jag vilja ha mer av i trädgården, i alla fall gräs. Där kan jag läsa att gräs är det lättaste att ha i trädgården och ställer inte mycket krav. Det håller jag inte med om, inte i vår trädgård. Jag tror inte gräs gillar lerjord och kall jord om våren. Lerjord tar längre tid på sig att bli varm och det hämmar nog gräsen . Man skall helst plantera dom på våren så att dom hinner börja ta sig över sommaren. Jag köper ibland gräs på hösten och det verkar inte vara en bra ide för jorden har blivit för kall.
Hittade lite om gräs nyheter här odla.nu.
Jag beställde några nya vårlökar från Botanicus så dom blir förstås nya .
Crocosmia masoniorum
Crocosmia Sunglow
Allium schoenoprasum Wallington White
Polygonatum aconitifolius Flore Pleno
Polygonatum multiflorum Variegatum.

Jag måste bara visa våra trädgårdskristaller som dök upp på strimlönnen idag på morgonen. Det bara gnistrade när solen lyse, otroligt fint.





Flera nyheter kommer ni att se på http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/

14 kommentarer:

  1. Ja, det är inte lätt detta med att hålla koll på allting i trädgården. Jag skriver också växtlistor på vintern och försöker vara disciplinerad men riktigt komplett blir det nog aldrig.

    Jag såg också det vackra glittret i träden, ibland bjuder naturen på nästan overkliga scener - strålande bilder!

    SvaraRadera
  2. Vackra kristaller ni har.Har tyvärr inte satt en ända ny lök i höstas så jag har inte något att se fram mot.Bara hoppas de gamla kommer igen även i år.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Ett fåtal nya lökar från botanicus blev nergrävda i höstas. Ser fram emot dem liksom de alla återkommande.
    Listor på vad, när och var växter har planterats finns. Det mesta som flyttats finns antecknat. Sammanställt? Icke då.
    Mycket vackert med isdropparna.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Vackra - lite vårlika - bilder på strimlönnen!
    Jag fick ju hem lite (ganska många faktiskt) lökar från Dix i Holland som Rolle fick gräva ner under mitt överinseende i höstas. Det hade jag alldeles glömt bort, så det blir iaf några "nyheter" även för mig. Annars har jag precis samma problem som ni, jag dokumenterar noga vad jag köpt. Men vad dom sen hamnar i för rabatter, det är en helt annan sak! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder på kristallerna mot den blå himlen.
    Känner igen mig i ditt tillvägagångssätt: Börjar noggrant skriva, notera.... Sedan vid utplantering går det fort fort fort... Sedan är det "bara" att vänta och se =o))
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga nyheter ni kommer att ha till sommaren. Läckert med iskristaller i trädet.
    Jag önskar er en helt underbar helg!!

    SvaraRadera
  7. Fint med kristallträd!
    Gräs vore nog grejen i min trädgård som vilar på sandplatå, men även i lerjord borde det väl funka på upphöjd bädd, sluttning eller väldränerad grop.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Vakkert med iskrystalltre !
    Kjenner meg igjen i dette at jeg ikke helt husker hvor jeg har plantet nye planter, så jeg må gjøre som deg, vente til de dukker opp på våren :-)
    (Det meste av merkepinnene blir fjernet av trost og skjærer)
    Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  9. Så trevligt att ha fina lökväxter att se framemot. Jag har inte satt en enda lök.

    Så fina bilder på iskristallerna.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  10. Jag som planterade ett gräs i höstas, och vi har lerjord. Då håller jag tummarna för att det överlever vintern. Lyckliga ni som har en kristallkrona i trädgården :-) Kram Katarina

    SvaraRadera
  11. Jag tror det stämmer, lerjord och gräs trivs nog inte. Jag har också testat med gräs, perenna, men det blir inte mycket av det. Det är bara mitt ettåriga ekorrkorn som har fungerat ... fast där ställde ju den konstiga sommaren till det istället. Jag ska testa ett nytt ettårigt i år, Rubingräs 'Savannah'. Och kristallerna var fantastiska. Men nu är det plusgrader och regn som gäller.

    Ha en bra vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  12. Jag kämpar jämt med mina listor men de blir aldrig kompletta för helt plötsligt har jag flyttat eller delat en växt så den står på annat ställe och inte kommer jag ihåg att skriva in det alltid!
    Men jag har den här på bloggen för att alltid komma åt den :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Trädgårdslivet ska i första hand levas och inte dokumenteras. Man blir ju inte trädgårdstok för sin passion för administration, eller hur? Byt, flytta och njut!
    Och förresten, japanska gräs går utmärkt i lera, de är inte så nogräknade. Min kusin har fantastiska exemplar i lerjord. Ensamstående heltidsarbetande trebarnsmamma som hon är lägger hon inte särskilt mycket tid på jordförbättring, skulle jag tro. Lite grus i planteringshålet kan annars göra susen. Miscantus sinensis 'Melapartus' är mitt bästa tips.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  14. Jag flyttar växter och planterar utan att dokumentera, försöker minnas var jag planterat, men det blir alltid någon överraskning som poppar upp, som jag glömt att jag planterat. fint med iskristaller i trädet.
    Ha det fint!
    Marika

    SvaraRadera