fredag 15 januari 2016

Midvinter och frösådd

Solen lyser på trädtopparna och det är - 17  nu på förmiddagen. Frosten glittrar i träden , det ser iskallt ut och jag vill inte gå ut, inte ännu. I stället skall jag ägna lite tid åt mina gamla fröer och ta en titt in i framtiden några månader framåt.
Bilden ovan är från 9:e maj förra året , vår stora rabatt längst bak i trädgården. Jag hade planer på att göra om den helt men sen ångrade jag mig och ville ha den till en perenna-äng, alltså en rabatt med tätt av perenner som blommar olika tider olika höjder osv. Alltså köpte jag massor av allium i höstas och planterad in. Nu hoppas jag på att dom alla skall börja sticka upp rätt tidigt bland perennerna och att när dom börjar växa till sig, gömma den fula blasten av lökväxterna.  Jag köpte alliumlökarna rätt sent , på rea, så jag vet inte om dom ens kommer upp, men drömma kan man ju alltid. Det blir spännande
 Jag har plockat fram mina gamla fröer och tänkte så några av dom. Jag vet inte om dom kommer att gro med försöker i alla fall. Det gör inget om det inte blir så många för jag vet att jag inte kommer att hinna ta hand om dom i vår i alla fall. Jag har ju sått nu i många år så jag måste nog ha något som spirar trots allt, annars kommer det att kännas väldigt konstigt.
Här är dom sorter jag kommer att så , krukorna har jag gjort i ordning så det är bara att börja.
Anemonopsis marcophylla ( jag sådde den i höstas av färska frön också)
Meconopsis sp (frön från vår egen planta som är från vildinsamlat frö)
Dianthus oschtenicus
Aquilegia atrata , sotakleja
Aquilegia vulgaris flora plena Tower White
Meconopsis betonicifolia (baileyi)
Astrantia major Ruby Cloud
Astrantia major Rose Symphony
Filipendula ulmaria
Tiarella wherryi

Och så hittade jag pelargonfrön som jag skall så. Det har jag inte gjort någon gång tidigare och jag har avvecklat många av mina pelargoner. Jag skall testa ändå om det blir något, den är ju rätt söt. 
Allt för denna gång. Nu är det bara att klä på sig och gå ner i källaren till såbordet. Ha en fin vinterdag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar