söndag 20 september 2015

En helt galen vecka,

jag vet inte riktigt vad vi gjort men det känns som om hela veckan varit ur led på något sätt.
I måndags bestämde vi oss att ta en tur till Burgers i Köping. Jag ville köpa lite barrväxter till platsen där jag tagit bort alla irisar. Barr finns förstås på närmare håll men vi hade en rabattkupong som vi ville utnyttja. Vi hade bra väder och det blev en liten extra semester  med lunch och fika under dagen.
Jag hittade några växter som jag ville fylla det nya tomrummet med  så det blev följande:
Picea glauca var.densaka ´Caerulea´
Pinus heldreichii ´Schmidtii´
Taxus cuspidata Ámersfoort´
Pinus strobus ´Niagara Falls´, det är favoriten bland dom här, skall växa som ett vattenfall.
Cham. obtusa ´Green Globe´
Juniperus horizontalis ´Wiltonii´
och ett par Erica Skylines.
Resten av veckan har bara snurrat på runt ett större evenemang som trädgårdsamatörerna i Sörmland  haft tillsammans med Stockholmkretsen och Nynäshamnskretsen. Det är första gången vi hållit ett sånt större möte med  ca 100 st. deltagare . Vi fick hyra lokaler hos Hagabergs Folkhögskola som också ordnade med lunch och kaffe. Träffen pågick hela dagen från kl. 9.00- 17.00 . Under dagen hade vi också en stor växtmarknad med inbjudna försäljare och också några medlemmar. Höjdpunkterna var föreläsarna. Första var Johan Pettersson (som skriver i TA) som pratade om pioner och deras odling och  lök och knölväxter. Sist hade vi Johnny och Pia från Pålsboda som pratade om alpiner och visade bilder från sina alpinbäddar. Väldigt spännande och intressanta växter. Den riktiga höjdaren var Keith Wiley från GB som berättade och visade bilder från sina odlingar och rabatter. Ni får googla på honom så får ni se vad det handlade om, det går inte att skriva kortfattat.
Dessutom sov han över hos så vi fick leta fram all engelska vi kunde men det fungerade bra. Han åker tillbaka idag.
Jag tänkte ju göra om en stor perennarabatt  som vi har men efter att ha hört hans föredrag skall jag tänka om och studera hans rabatter som är helt otroliga. Jag vill ju ha såna rabatter som han pratade om men det är inte säkert att det går. Jag funderar på det lite till.
Växtmarknaden gick ju inte av för hackor den heller så det blev en hel del inköp.
Nu är jag fullmatad med intryck . Ha et fint. Carita
Höstfägring.
Jag har passat på att ta några bilder också i all hast.

Lilium Casa Blanca på väg att slå ut.

Vit konvaljbuske

Rosa konvaljbuske

En gammal sort av flox

En av våra ligularia, vi har flera så jag har inte tagitt fram namnet.

Här är liljan utslagen och doftar

Här är våra nya barrväxter planterade. Den rufsiga saken nedan är  Pinus strobus, Niagara falls.

En installation vid Hagabergs folkhögskola

Inköpet. Skriver mer om det senare.

6 kommentarer:

  1. Vilken rolig fullmatad vecka och vilka fina inköp ni har gjort.
    Planteringarna ser jättefina ut och det vore kul om jag fick se dom i verklighet... vem vet.. kanske nästa sommar :=)

    Önskar er båda en härlig söndag!

    SvaraRadera
  2. Det var en hel del fina inköp. Konvaljbusken är vacker. Den floxen har jag planterat i år, fin färg.
    Det var en händelserik helg. Skall titta in hos Keith Wiley.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Så mycket skoj! Och trädklättrarna.... :)

    SvaraRadera
  4. Det var sannerligen "trädgård hela veckan" men det är ju det roligaste som finns! Och en vacker barrplantering har ni åstadkommit, när man väl börjat att verkligen se barrväxterna så tar det aldrig slut, det finns ju hur många skönheter som helst.

    Ser att ni också hitta C v "Skyline" den är ju bara så vacker!

    SvaraRadera
  5. Som vanligt missade jag trädgårdsevenemanget i helgen pga jobbet. Känns lite trist. Vilken kul installation de gjort utanför folkhögskolan. Var också och "pillade lite"på skyline i butiken idag, men det blev inget köp denna gång. Härlig helg ni haft!
    Ha det fint!
    Titti

    SvaraRadera
  6. Åh, vad härligt det låter! Med föreläsningar, växtmarknad och inspiration :-) Ser fram emot den nya perennrabatten och vad det blir för fint!
    Ha det gott!
    Katarina

    SvaraRadera