måndag 24 augusti 2015

Och sommaren fortsätter...

Jag blir förvirrad av att jag inte får ihop årstiderna . Jag vet ju att vi närmar oss slutet av augusti men det känns som juni månad vädermässigt. Vi har haft jättefint sommarväder några veckor men såå torrt det blivit. Vart tog allt vatten vägen som kom tidigare, det syns inte ett spår. Jorden spricker för vi har ju lerjord, det ser man tydligt nu på vissa ställen.
Jag har en rabatt med många astilbe som jag gillar men dom vill ha mycket fukt och gillar inte alls det här torra. Nu ser dom allmänt torra och fnasiga ut. Jag försöker vattna men det räcker inte. Vi hade ju en riktigt torr period förra sommaren också och då fick dom också ta mycket stryk av torkan. Få se om dom klarar en torrperiod till.
Jag har inte börjat med några delningar och flytt ännu i trädgården, det känns som fel period just nu. Vi beskär fortfarande träd och buskar och där har vi mycket kvar men värmen har gjort att arbetet har legat lite på sparlåga.
Vi har försökt att bara vara ute och njuta av vädret så länge det går för snart vänder det säkert. 
Jag har roat mig med att ta lite augustibilder för att ha att titta på när snön yr.





Bilderna ovan är från lite olika ställen i trädgården. Jag tycker att det börjar bli lite djungellikt , fast jag gillar ju att det är lummigt och grönt och en färgklick här och där.

Äntligen har jag lyckats få mina favoritgräs  att ta sig och jag hoppas dom överlever vintern. Det gula ovan är Haconechloa macra Aureola och det under heter Allgold. Jag har inte lyckats tidigare, dom kanske inte gillar vår lerjord . Nu är dom i upphöjda rabatter och jag har blandat jord efter alla konstens regler.
Gentiana asclepiadea , knippgentiana blommar som aldrig förr och har en underbar blå färg.
Rudbeckia  Coconut Lime

Allium prattii

Nu får humlorna skynda sig att samla det dom vill ha innan kylan slår till igen. Rudbeckiorna verkar vara deras favorit, i alla fall hos oss.
Hoppas vi alla får ha en fortsatt fin sommarvecka.

9 kommentarer:

  1. Efter allt regnande denna sommar så trodde nog jag att torkan inte skulle bli så besvärlig när värmen kom men attans så snabbt det torkade ut - vi kämpar med bevattningen och väntar på bättre väder.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Ser lummigt och fint ut, gillar dina gångar och de fina trampstenarna. Gentianan har en fin blå färg. Rudbeckiorna drar till sig humlor, och är en fin färgklick i trädgården. Har skaffat några Magnus och Double Decker, som är nya hos mig i år. Härligt med Allium nu, mina blommar tidigt på sommaren och sen är det över. Fortsatt fint väder, och jag njuter.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Ja, man blir lite smått förvirrad av det här vädret. Vilken fantastisk Rudbeckia... Coconut Lime. Var tvungen att skriva upp den! Här surrar humlorna mest runt dom sista lavendelblommorna och salvian för tillfället:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Visst har sommaren varit underlig! Här är det verkligen torrt, vi har ju sandjord och bor på en kulle, så vattnet försvinner snabbt. Det ser väldigt torrt ut i rabatterna, och vattna hjälper inte mycket. Men det ser ut som det skulle komma lite regn i veckan, hoppas det stämmer. Kul att dina gräs trivs nu. De gillar vår sandjord så vi behöver inte pyssla så mycket med dem här. Vackra bilder från er fina trädgård/ Titti

    SvaraRadera
  5. Håller med Dig om att man känner sig förvirrad för det känns som man är i Juli månad vilket gör att man får tänka efter och inser då att vi snart har hösten i antågande och då känner man sig lite grann snuvad på konfekten. Fina sensommarbilder från Er trädgård och helt rätt att fota så man kan titta på bilderna när vintern har gjort sitt intåg då får man titta och längta./Margareta

    SvaraRadera
  6. Så fina bilder du bjuder på! Tack för de fina vyerna.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Det är fint samla bilder att se under vintern. Mycket vackert som det är på bilderna!

    Här trivs astilben och gräsen fint i år, med allt regnande. Knippgentiana har jag bara i rosa, den knoppas otroligt fint. En annan i vitt slog ut idag.
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Det är en underbar sommar just nu och här är det faktiskt normalt! Innan vi flyttade hit åkte vi alltid på semester sista veckan i augusti och första i september. Då är det bra väder (numera när jag har trädgård kallar jag det alldeles för torrt), havet är härligt varmt och det är väldigt får turister här vilket gör att man kan ha hunden med sig på stranden utan att folk blir sura. Fast bada har aldrig våra hundar gillat, men sitta och vakta kläder - det är kul!
    Vi har ju tur som har en brunn med ovanligt mycket vatten, så vi (läs Rolle) vattnar 3-4 timmar varje dag vilket betyder en grön trädgård - men vansinnigt med ogräs! *fniss*
    KRAM
    Susie
    Susie

    SvaraRadera
  9. Tack för den härliga bildvandringen i er trädgård. I år har jag inte haft möjlighet att besöka er så då kändes det extra roligt att få en rundvandring. Visst har augusti varit magisk här hos oss. Imorgon har dom hotat med regn. Det kanske är bra i och för sig för det är ganska torrt men risken är att vår härliga sensommar är över för i år. Men fina höstdagar brukar ju alltid komma.

    Ha det så bra!
    /Anita

    SvaraRadera