fredag 5 juni 2015

Redan juni,

tiden springer iväg och jag vill att den stannar upp ett tag så att jag hinner med. Maj var ju väldigt kall men jag tycker ändå att det har varit en fördel för vi har haft en lång blomning hittills. Många tulpaner blommar fortfarande samtidigt som allt annat börjar slå ut. Det är ju lte annorlunda, fast trevligt det också.
Nu blir det många turer i trädgården och varje gång har något nytt slagit ut. Jag börjar se hur dom nygjorda rabatterna från i fjol tar sig och alla nya växter som jag lyckades få ner förra året. Jag är nöjd så långt men det finns mer att göra ser jag. Nästan alla växter har blivit så stora när dom fått några år på nacken, men jag tycker att det är jättefint just nu.
I dag var första dagen vi hade över +20 och solsken så vi kunde ta en fika utomhus .
Just idag tröttnade jag på alla krukor inomhus och i uterummet så nu har allt åkt ut, det får bära eller brista. Jag har rensat bland krukväxterna och några pelargoner hamnade på komposten  så nu känns det också bra. Nu kan jag ta några timmar ledigt.
Många irisar börjar slå ut, mest germanica och pumila arterna.

Ett av trågen med en oxalis. Mellan stenarna växer en  Physoplexis comosa, djävulsklo som har överlevt och blivit lite större. Få se om den lever så länge att vi får den att blomma.

Häftig färg har den här irisen, Iris  pumila  Orange Caper med orange skägg.

Iris, namnlös med blått skägg.

Häromdan hälsade vi på ett par bekanta trädgårdsamatörer som håller på och anlägger sin fina tomt på landet i en skogsbacke, bredvid en fårhage. Dammen är nygjord och kommer  att bli otroligt fin när den blir helt färdig.  

Veronica prostrata Mrs Holt, 10 cm hög. Den köpte vi i Skottland för många år sedan när vi var på trädgårdsresa.Den har levt lite på undantag i en stor låg keramikkruka där den har haft en tynande tillvaro i många år. Men i år har det brett ut sig och är finare än någonsin.

En annan lilleput, Polygonatum hookeri, 5 cm.

En yrvaken Papaver feddei. Jag gillar den fast den frösår sig lite som den vill.

Löjtnantshjörta, en favorit

Trollius x cultorum `Alabaster´

Arum maculatum, spektaculär blomma. Får bo i ett hörn vid komposten, sprider sig rätt bra tror jag.

Lyft på hatten, första blomman på den här plantan, en bergvallmo med okänt namn.  Köpt i Danmark på vår resa förra sommaren. Fröna är vildinsamlade.

Utsikt från ett fönster, nämligen köksfönstret en tidig morgon. Massor av mossflox , en favorit rabatt just nu.


Löjtnantshjärta Valentine, otroligt härlig färg.

Iris reichenbachii, rumänsk iris från egen frösådd, blommar första gången efter kanske 4-5 år.

Tulipa sprengeri, frösådd.
Det var allt för den här gången. Få se vad som slår ut kommande dagar. Ha en fin trädgårdshelg. Carita

8 kommentarer:

  1. Du visar så mycket fint som alltid, men Arum maculatum är ju fantastiskt, riktigt superläcker med eller utan blommor.
    Utsikten från köksfönstret går inte heller av för hackor, vilken färgpalett!
    Önskar trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  2. Äntligen har jag tagit mig tid att se och njuta er blogg. Intressant irissådd. Sommartulpan i blom här om något år, förhoppningsvis.
    Så mycket spännande att se! Tack.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Många härliga blombilder och underbar utsikt från ert köksfönster! Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  4. I dag ska även jag försöka plantera ut det sista om det inte börjar regna förstås ser oroväckande ut.Du visar så mycket vackert som Ni har i er trädgård och ett fint blickfång från köksfönstret har du den söta vita växten i tråget är söt.Hälsningar Margareta

    SvaraRadera
  5. Fina bilder från din trädgård. Mina Iris står i knopp, hoppas på fin blomning. Igår var det en underbar dag, varmt och skönt, hade gärna fått fortsätta så.
    Ha en fin helg! Marika

    SvaraRadera
  6. Åh, du visar mycket fint och spännande... Munkhättan är ju spektakulär på något vis. Den rumänska irisen, så fin! Alabaster står redan på önskelistan =o) Osv =oP
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  7. Så vackra växtbilder Carita! Er samling börjar bli stor eller hur? Så mycket spännande växter och allt ser så välordnat ut. Tråget med Oxalis och djävulsklo är som en vacker tavla.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. That is an extremely smart written article. I will be sure to bookmark it and return to learn extra of your useful information. Thank you for the post. I will certainly return.

    SvaraRadera