fredag 29 maj 2015

Växtkraft i maj

I går morse tog jag min vanliga tur i trädgården.  Vädret var underbart och solen sken från klarblå himmel, och till och med lite av kommande sommarvärme. Plötsligt upptäckte jag att allt har vuxit enormt mycket. Jag borde ha sett det tidigare men i går blev det väldigt tydligt. I dom stora rabatterna  som är helt kala på våren är det nu nästan oframkomligt bland dom höga perennerna  och det är så jag vill att det skall vara i dom, nästan ingen öppen jord mellan växterna .

Regnet vi har fått och det svala vädret gör att allt fortfarande ser fräscht och fint ut och jag tror faktiskt att växterna trivs bättre när det inte är så varmt. Då börjar dom hänga och se tråkiga ut.
Sen upptäckte jag också att vår trädgård börjar bli full av träd som vuxit sig större och det är lite oroväckande. Det känns som om dom inte borde få bli större nu och det betyder att vi snart måste ta fram såg och stora sekatören. Fast det är svårt att ge sig på stora träd och beskära, svårt att få det snyggt.   

Man blir lite hemmablind i sin egen trädgård och ser inte allt som händer, man måste verkligen ta en helhetsbild av det hela och bedöma vad som behöver åtgärdas. Jag tycker ibland att inget växer och att det inte händer så mycket men allt förändras ju hela tiden  så jag får nog skärpa synen ordentligt.
Nu är maj månad snart slut, vart tog den vägen och vad har jag gjort under hela månaden ?
Wyethia helianthoides, vitblommig balsamrot. Den här köpte vi från Gerben från några år sedan och det är första gången den blommar med en blomma.. Väldigt fin.


Jag flyttade och delade en hosta i våras och här är en del. En av mina favoriter.Den heter Pineapple Upside down cake 

Paeonia caucasica

Mossfloxtider.

Lite av djungelkänsla på framsidan också.

Längst bak i trädgården , stora perennarabatter med höga växter


Irisarna börjar slå ut på många ställen.


Lägg till bildtext

Väntar på att trädpionen skall slå ut.

En liten våtbädd med Primula japonica. Jag har inte lyckats med dom så bra tidigare men i år ser dom jättefina ut tack vare att dom får det fuktigare.

Syneilesis palmata och Syneilesis palmata ´Kiko´ en favorit. Ett svensk namn är Parasollstånds.

Petunior tillhör inte mina favoriter på grund av att dom inte gillar regn.Men den här svarta kunde jag inte motstå, den är jättefin och hänger under magnolian så den är lite skyddad från regn.

Sorbus cashmiriana är full av rosavita blommor i år. Jag hoppas den får behålla lite mer av bären också, dom brukar trilla av fort.

Mera djungel.

Ha en fin trädgårdshelg. Här kanske det blir regn. Carita

7 kommentarer:

  1. Åh, mycket vackert du visar! Kikar länge på dina bilder.
    Primula Japonica, aha! Min står nog för torrt, är en klen typ. Kanske plantera den i fuktigare läge, rentav i dammens sumpzon, fast det kanske blir alltför blött. Vet du?
    undrar
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder! Er trädgård är helt underbar - jag vet ju som nyss har varit där:-)
    Hoppas ni får en fin helg!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Oi oi her var det frodig og fint, dere har bare en fantastisk flott hage med så mye spennende planter og så langt det har kommet alt.
    Takk for bildetur i hagen din, god helg.

    SvaraRadera
  4. Så otroligt vackert, frodigt och fint - och dessutom välskött - ni har i trädgården!
    Min gubbe är nu ute ett par timmar om dagen trots att han inte gillar det, men det blir mest gräsklippning och kantklippning och en aning maskrosrensning. Så gissa hur det ser ut i rabatterna! Helt igenväxta - och inte av perenner precis!!
    Men jag får väl lära mig att säga som så många andra; "Jag vill ha lite vilt och frodigt i min trädgård!" Ett sätt att skylla ifrån sig att man inte orkar rensa ordentligt.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Så vackert och frodigt ni har redan! Ja, jag tror nog att den kyliga våren har varit bättre för växterna än för oss. Ser att det har hänt mycket sedan vi var hos er. Tyvärr missade jag när ni hade öppen trädgård sist, hade varit trevligt att återse er vackra trädgård. Trevig helg/ Titti

    SvaraRadera
  6. Välansat och vackert! Håller med om att ibland går det för fort i trädgården - man hinner inte se allt som händer.

    SvaraRadera
  7. Awesome work.Just wanted to drop a comment and say I am new to your blog and really like what I am reading.Thanks for the share

    SvaraRadera