tisdag 28 april 2015

Vi har haft riktigt vårväder

ett bra tag nu och allt börjar spira. Det har faktiskt inte gått så fort för det är kyligt på nätterna och väldigt torrt så det går lite långsamt med tillväxten. Det torra vädret börjar kännas lite  problematiskt, jag vill helst inte börja vattna än men vissa växter har jag fått stödvattna  för dom har sett väldigt ledsna ut.
Nu har jag fixat alla rabatter så det ser riktigt hyfsat ut.Jag skall ut med mera kompostjord och lite gödning men det lägger jag på efter hand när jag hinner och har lust.
Det jag skall göra nu en period är att kruka upp småplantor och spontana frösådder som finns i rabatterna. Dom skall med till växtmarknaden som vi har den 10:e på Torekällberget i Södertälje.
Massor av krukade växter är klara att tas med så jag hoppas bli av med en del för nu är det fullt med krukor överallt. En del kommer säkert att hamna i komposten.
Nu blir det många rundor i trädgården varje dag för än har inte allt kommit upp och det är så spännande att se om nyplanteringarna  har klarat sig. Ha det fint i trädgårdslandet. Carita

Vitalina primuliflora ssp cinerea, en låg liten sak som sakta brer ut sig, har inget svenskt namn på den ,en den gillar jag.

Primula pruhoniciana Schneekissen, en favoritprimula

Backsippa, jättefin , har inget namn just nu med den finns kanske i min växtlista, lägger in det senare i så fall.

Tulipa humilis ´Lilliput´jättesöt. blir ca 10 cm hög

Sanguinaria canadensis rosea, rosa på utsidan, svår att ta bild på för den sitt så illa till för kamera

Jeffersonia dubia, blå presidentsippa. Den sådda jag för många år sen men först nu börjar den bli stor och fin.

Tidig morgon

Nu har favoriten kommit så här långt, Syneilesis palmata ´Kiko´

Sanguinaria i knopp


Några andra vyer från trädgården, lite svårt att ta bild med så mycket sol och skuggor

Magnolian fullt utslagen , som en vit sky


8 kommentarer:

  1. Så langt aprilhagen din har kommet og så nydelige blomster og bilder.
    Fruktblomstring er så vakkert, gode hagedager til deg.

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder från er fina trädgård! Så pampig Magnolian är. Jag tycker att det är så vackert med vårsolen som silar genom grenar och bladverk, och ger massor av spännande skuggor. För första gången kan jag komma på växtmarknaden på Torekällberget. Hittils har jag jobbat den dagen varje år, men i år ska det bli av och det ser jag fram mot:-)

    SvaraRadera
  3. Åh så mycket fint!! Låter inte kul att fina växter ska hamna på komposten!! Kan du inte skriva vad som blir kvar, så kanske kan vi som bort långt borta kan ta hand om dom. Postvägen:) Mail kontakt och liten peng förstås.
    Ha det gott i trädgården!

    SvaraRadera
  4. Så mycket fint du visar på bilderna Carita! Med frösådder och överskottsväxter får du säkert ett spännande växtbord på marknaden.

    Vi har också förfärligt torrt och det är bara april, har vattnat med spridare sedan förra veckan, nu börjar jag snart be till högre makter och dansa regndans!

    SvaraRadera
  5. Här är det inte torrt precis! Det har regnat varje dag eller natt i en veckas tid känns det som!!
    Men visst är det bra, man ser det på växterna som bara poppar upp ur jorden. Fast nu vill jag att det ska bli varmt och soligt ett tag, så jag hinner fixa åtminstone lite i trädgården. Alltså det jag kallar "smörjobben" sam är att plantera, flytta, klippa gräs och ta fram dekorationerna. Rensningen - och därmed grävning - får jag hoppa över. Det finns varken lust eller tid eller ork - har sån träningsverk i "grävbenet" efter 3 dagars bortgrävning av grästorvor i rabatterna! Man är ju inte heller på världens bästa humör, så det gäller att välja det roliga!!
    KRAM
    Susie
    Susie

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder! Vi har ju haft en fantastisk vår så här långt, men nu hoppas jag verkligen på att vi snart får regn! Det är så torrt så det dammar när man rensar i rabatterna och jag undrar hur det ska gå framöver med alla växterna.
    Hoppas jag kan komma till er växtmarknad i år också, vi får se hur det blir med tiden. Hela den helgen är nästan fylld med aktiviteter redan, men jag ska göra mitt bästa för att komma:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  7. Så vackert i er trädgård med blomningen som kommit igång lite överallt. Presidentsippan söt.
    Önskar trevlig Valborg
    Anette

    SvaraRadera
  8. Hoppas ni också fick lite av regnet som vi hade hör på västkusten igår. Det gjorde nytta :) Fina växtbilder och jag blir glad när jag läser om din frösådda Jeffersonia. Min frösådd har precis grott.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera