söndag 1 februari 2015

Vattenspeglar

  i trädgården, jag sitter och funderar på vad jag skall göra med dom vi har. Tyvärr har vi ingen större damm, duken ligger fortfarande i källaren, prydligt hopvikt och vi har egentligen inte plats för en större damm. Då tror jag att vi måste ta bort några träd. Vi har några olika vattenspeglar, fågelbad, liten damm eller vad man skall kalla dom. Nu börjar dom bli gamla och behöver snyggas till när det blir vår och sommar.Jag har lite planer för en av dom.

Det här är det fågelbadet som jag skall göra om. I botten ligger en dammduk och på den en massa lite större stenar som täcker hela botten ända upp till kantstenarna som är röd ölandssten i diverse storlekar och former. I mitten står en stenpelare med vattenflöde som drivs med pump. Den här ligger under asken och magnolian. På hösten får jag snabba mig på att täcka den med presenning för att inte få hela badet täckt med löv.Det går ändå inte att hålla den ren från skräp så det är svårt att hålla den snygg.Ibland har vi tagit upp alla stenar och borstat dom rena från alger eller spolat med högtryckstvätten. Det är ett jädrans jobb. Hela badet skall göras om , det är det jag funderar på hur . Jag har inte tänkt klart så vad det blir får vi se till våren.

Det här är också ett fågelbad eller mindre damm , Den är gjuten av betong och börjar bli bortåt 20 år . Jag kommer nästan inte ihåg hur vi gjorde.  Vi har i alla fall gjutit direkt i en grävd grop. Jag tror att vi täckte sidorna med sand för att få det jämnare och att den är armerad med något nät. I botten har vi ett hål med kork för att kunna få ut vattnet på hösten för vi tömmer den till vintern. Vi hinkar först ut det mesta på rabatterna sen får resten rinna ut i en liten stenkista under dammen. Den kanske skulle klara att stå med vatten över vintern men vi vill inte riskera att den får en läcka så vi har inte provat. den har hållit länge nu, peppar, peppar. Numera har vi tom växter i den som vi tar upp till hösten. En vit liten näckros Nymphaea `Marliacea Chormatella och vattenklöver.

 Små fågelbad som går att flytta runt.

En bäck av sjösten med dammduk under och belysning
Också ett mindre fågelbad gjutet direkt i en grop på marken med rinnande vatten ur en sten.Mer om det nya badet i vår. Carita 

5 kommentarer:

  1. Det är så fint med dammar i trädgården Får nöja mig med fågelbad då vi har en hel del sotnedfall från SSAB.Skulle bli ett himla jobb att hålla en damm fin.

    SvaraRadera
  2. Fina små vattenspeglar! Det är verkligen härligt med vatten i trädgården, det tillför något extra. Och fåglar och smådjur uppskattar det också. Ha en trevlig söndagkväll/ Titti

    SvaraRadera
  3. Om jag fick välja skulle jag byta ut vår damm till flera små vattenspeglar såsom ni har gjort. Det är så mycket jobb med en stor damm och alltid är det något som krånglar. Inte blir det lättare med åren heller att krypa runt där och försöka hålla rent. Dessutom är de fuktiga dammkanterna perfekt för träd- och ogräsfrön att slå rot.

    Men nu har jag fiskarna i dammen så den får nog vara kvar så länge jag orkar sköta den.

    SvaraRadera
  4. Vatten i trädgården känns som om ett "måste" Inget negativt sådant dock :)
    Galet vackert med dammen, (den som är 20 år) tycker jag. Snyggt tillsammans med gatstenen!

    Ha det gött!

    //Veronica

    SvaraRadera
  5. Det är mycket jobb med dammar och vattenspeglar i trädgården, men jag vill inte vara det förutan. Ljudet av vatten och lugnet det skänker betyder mycket.
    Kram

    SvaraRadera