torsdag 22 januari 2015

Blommig Fredag- favoritperenn

Oj, jag missade första Blommig Fredag om nya projekt men det kan jag skriva om senare. Vi gjorde en massa förra året som jag väntar på att få se resultatet av i vår.
Nu gäller det favoritperenn- det är utan tvekan irisar. Jag har fastnat mer och mer för dom .Här är några av anledningarna.
- otroligt vackra blommor
- finns i nästan alla färger
- finns sorter för alla lägen, torrt, skugga, fuktigt, blött, sand ,grus, torvjord, vanlig trädgårdsjord,    vatten.
- finns i olika höjder från minsta 5 cm till ca 1,5 m.
- lätta att fröså, dom flesta
- skulpturalt bladverk  (tycker jag)från stela till rufsiga.
- blommar från vår till långt in på sommaren 
Kan inte komma på någon mer egenskap men dom är underbara, vad kan man mer begära.













http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2015/01/omojligt.html

22 kommentarer:

  1. Ja, irisblommans skönhet är svårslagen. Så många fina irisar ni har, det måste vara en upplevelse när de blommar, kanske samtidigt också?

    SvaraRadera
  2. Wow! Så många sorters Irisar ni har.
    Ja, blommorna är verkligen en skönhet att beundra.

    Önskar er en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att det blir en favorit som trivs hos oss. Jag köpte flera olika i höstas :) Det lät bra att den är lätt att så, för jag har just fått setosa och chrysographes Black form från STA som jag sandpappersskrubbade igår. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Iris är en underbar växt, du har så många fina färger, den plommonlila är ljuvlig. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Underbara irisar och en underbar trädgård!

    SvaraRadera
  6. Nydelige irisbilder. Liker også veldig godt iriser. Favoritten min der er de gule sverdirisene som jeg har hatt i over 25 år. Ha en fin helg :-)

    SvaraRadera
  7. Även min favorit! Vad många sorter ni har, vackra. Jag tror även det är min mans favorit - dessa växter bildar en distinkt kant mot gräsmattan och väller inte ut hur som helst.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Vem älskar inte iris!? Fast jag har träffat på folk som tycker att det är svårt att odla dom - förmodligen för att dom valt fel sort på fel plats!!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  9. Så vackra irisar du visar det är klart att de blir favoriter( även hos mig)
    Ha en fin fredag
    Meta

    SvaraRadera
  10. Så fina bilder och irissorter! Irisar är en av mina favoriter också, även om de inte kvalade in på min favoritlista just denna gång.
    Ha en fin helg!
    Kristina

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt fina irisbilder.
    Den mörka skönheten föll jag för,

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  12. Kjempe fine - særlig de klar blå:)

    SvaraRadera
  13. Vad många snygga ni har! Ett bra val.
    Kram Ulrika /Bika

    SvaraRadera
  14. Ja ja ja ja kan bara hålla med. Man blir glad av Irisar och förra sommaren var nog en riktig Irissommar, de blommade som tokiga i värmen.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Ser att det är flera som har valt irisen och det kan man ju förstå! Gillar framförallt de lila du visar. Ha en fin helg.

    kram louise

    SvaraRadera
  16. Snygga irisar du har.
    Trevlig helg
    Vivian

    SvaraRadera
  17. Jag är starkt benägen om att hålla med dig! De är galet vackra. Och dessutom gillar jag de spetsiga bladen som är snygga ända till sensommaren :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  18. Jag är starkt benägen om att hålla med dig! De är galet vackra. Och dessutom gillar jag de spetsiga bladen som är snygga ända till sensommaren :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Bra val. Det finns ju så många olika dessutom. Har bl. En liten våriris som jag är väldigt förtjust i.
    Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera
  20. Ljuvliga bilder. Har också börjat upptäcka irisarna, så det kommer att bli fler här också.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  21. Vakre iris og så mange flotte du har i hagen din, det er også en av mine favoritter.
    God ny uke.

    SvaraRadera