måndag 6 oktober 2014

Höstmarknadsrunda

I helgen tog vi en höstmarknadsrunda till några olika plantskolor. På lördagen besökte vi Odlarglädjen  utanför Eskilstuna. Det var första gången dom ordnade med en sådan så vi ville se hur det blev. Det fanns en hel del loppisstånd och annat kul att botanisera bland och sen fanns förstås Evas egen plantskola som var det intressantaste för oss förstås. Det fanns också en massa fina höstlökar till salu som jag inte kunde gå förbi fast jag egentligen hade bestämt att jag inte skulle sätta några lökar i år. Vi blev bjudna på en varm god soppa och så passade vi på att fika också. Vi träffade även på bekanta som vanligt, på såna här ställen träffar man nästan alltid någon trädgårdsbekant, vi är ofta ute i samma ärenden. På vägen hem besökte vi Smedjans Trädgård i Mariefred, en liten mysig plantskola som är rätt ny.
Vi brukar försöka köpa växter till höstpris och det gjorde vi här också.Listan på växter som vi fick med oss hem blev längre än jag tänkt.
Miscanthus sinensis Ferner Osten
Helichrysum amorginum Pink Sapphire
Miscanthus strictus Stricta
Crocus chrysanthus Prince Claus
Crocus chrysanthus Romance
Narcissus Hillstar, en trädgårdsjonkvill
Taxus baccata aurea
Picea orientalis Golden Start

Från Smedjan köpte vi prydnadskål och en ljung Bonita.
På söndagen åkte vi till Zetas. Vi var där före elva när dom öppnade men parkeringarna var nästan fulla och kön ringlade lång inför öppnandet. Det bara kryllade av folk. Dom hade också lite nedsatta priser så vi bara måste kolla om det fanns något spännande. Där träffade vi också trädgårdvänner förstås. Vi fick behärska oss lite och köpte bara två växter där.
Cotula hispida, silverkotula
Aster ericoides Snowflurry, jag hoppas mycket på den, ser ut som ett vitt gräddskum när den blommar , en krypande liten aster som blommar i september-oktober.
På hemvägen åkte vi till Hornbach i Norsborg, vi brukar ta en tur dit på hösten. Då säljer dom ut växter till bra priser. Där blev det några till.
Hibiscus White chiffon, den får stå i uterummet över vintern
Miscanthus sinensis Gracillimus
Pennisetum setaceum Sky Rocket
Abies procera Glauca

Och sen blev det två växter till från Plantagen
Salix alba , flätad
Euonymus fortunei Emerald Gaiety
Nu tror jag det får vara nog med inköp den här hösten.
Ha en fin höstvecka.Carita

 


10 kommentarer:

  1. En trevlig helg har ni haft förstår jag och det var inte lite växter ni kom hem med. Men det är mycket roligare att köpa växter än att spela bingo och mata duvor - så det så!

    Ha det gott - hälsningar från oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Duvor har vi, ringduvor, men vi matar dom inte och för närvarande har dom flyttat lite söderut. Lotto spelar vi inte heller så i stället köper vi växter och gräver i jorden, på köpet får vi motion och styrketräning, det passar oss mycket bättre. Ha det fint ni också. Carita

      Radera
  2. Härliga fynd ni gjort! Hibiscus White chiffon köpte jag på rea på Zetas för 50 kr. Jag hade hoppats att den skulle klara sig ute i vinter. Tror du det är bättre att jag tar in den i källaren. Har aldrig haft någon Hibiscus i trädgården förut, så det är lite av en premiär för mig. Ha en skön vecka/ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska klara USA zon 5-8 men jag törs inte ha den ute första vintern så jag väntar till våren med plantering. Den får stå ljust i uterummet, där håller vi alltid + grader på vintern. Jag tror att du har bättre läge än vi har. Den vill helst ha mycket sol för att blomma och väldrenerat.
      Vi köpte vår på Zetas också till samma pris.Jag tänkte att den var så billig så jag har råd att prova och se om det går att ha den. Vi hoppas på det bästa. Ha det fint.Carita

      Radera
    2. Tack för rådet! Jag tror att jag provar att sätta den utomhus. Vi har ju extremt väldränerat här, så jag hoppas att den klarar sig/ Titti

      Radera
  3. Va mycket fint ni har hittat - man kan verkligen göra fina fynd så här års! Jag har inte köpt något de sista veckorna (undantaget på föredraget hos er då jag köpte 4 växter) men på onsdag kommer Pia på Torvan till vår trädgårdsförening så då finns det väl risk att det blir något. Helgen ägnades istället åt att plantera, det gäller att få växterna i jorden också:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  4. Wow her var det så mye fint, jeg er litt misunnelig he he.
    Men det blir spennende å se det til sommeren, jeg håper å se det igjen da.
    God kveld til deg.

    SvaraRadera
  5. Hej och hå! Bara att vässa spaden och leka mullvad då! Men var det inte rätt mycket som växter hos er redan innan...:) Jag kom tyvärr inte iväg till Odlarglädjen pga sjukdom ,mindre klokt att köra bil med yrsel, men kanske lika bra det. Här är redan planteringskö efter reabesök på Tuna och Härnevi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt fullt förstås men vi har tagit bort två stora buskar så vi har fått lite ny plats. Men snart får jag väl gå i terapi för att bli av med mitt växtmissbruk eller vad man nu skall kalla det Som tur är så tror jag inte jag är ensam om den sjukan. Det blir så när man vill ha allt man ser. Ha det fint.Carita

      Radera
  6. Det var en rejäl runda och mycket fint ni kom hem med. Jag ska hålla mig i skinnet allt vad jag orkar, men ändå ta en titt när vår handelsträdgård har höstmarknad till helgen. Kanske blir det nån eller två. De brukar vara nedsatta till halva priset och planteringskärl kan man aldrig få för många av..
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera