onsdag 3 september 2014

Tiden går fort

och jag har varit lat med mitt skrivande ser jag. Jag tycker inte det har hänt så mycket men det har det ju när jag tänker efter.Vi fortsätter vårt arbete i trädgården och en hel del nya projekt blir faktiskt färdiga. Det är roligt att det händer lite i vår gamla trädgård och vi vill gärna visa upp något nytt  till våren, för vi har ju bestämt att vi skall ha öppet nästa år också. Vi hade en träff hos Selins i söndags, alla vi trädgårdsägare i gruppen ´Besöksträdgårdar i Sörmland´ och då kom vi överens om nya tider och diskuterade hur året som gått varit.  Det är kul att träffas någon gång och prata  om allt möjligt, men mycket trädgårdsprat blir det förstås.
Vi har också besökt Plantagen på en rabattkväll och sen besökte vi en liten hemtrevlig växtmarknad i Torshälla . På båda ställena blev det några nya växter förstås. Platsbristen är stor men nu har jag faktiskt tagit bort en hel del växter som jag tröttnat på. Jag har svårt att slänga allt så det har blivit flera krukor som måste övervintras, tyvärr. Dom tar också stor plats.Sen får jag se till våren om dom klarat sig. Dom går ju att ha att sälja på växtmarknader.
Vi har ett fint sensommarväder just, sol och varmt. I dag har jag tänkt börja flytta om en kompost, vi har tömt en avdelning helt och använt jorden i trädgården. Tyvärr har jag dragit på mej en sensommarförkylning så jag får väl ta det lite lugnt.Ha en skön sensommar. Carita
(Få se om vi hittar på flera projekt, det vet man aldrig)
Här har vi kant av halva träpålar som börjat ge sig på grund av tyngden från jorden. Vi har haft den i många år men så småningom måste den ju göras om. Bertel har klurat på hur man kunde göra och det blir så här. Faktiskt riktigt snyggt när det är färdigt




Vindruvsklasarna dignar i växthuset,det ser  riktigt exotiskt ut.

Konvaljbusken , Clethra alnifolia har aldrig blommat så mycket fast jag trodde att den skulle torka bort

Gentiana asclepiadea Pink Swallow

Det här är också nytt , två blötbäddar under asken där det alltid är torrt och svårt att få något att växa. I den ena har vi Iris brevicaulis och den andra olika primula, båda vill ha fuktigt jämt. Tipset fick vi från Pia Myrberg


Inköpet på Plantagen bl annat Actea japonica Cheju-do, japanskt silverax som lät spännande och som jag inte sett tidigare.

Marknaden i Torshälla

Vore kanske inte så dumt att ha, en jätteurna

Inköpet på marknaden. bl annat Profetblomma Arnebia pulchra som lär vara fin och ett rött groblad som jag provat tidigare men det försvann.

Jag har börjat plantera i stenpartiet.

Det syns inte så bra men här är också planterat med växter som skall fylla skrevorna är det tänkt.

   

4 kommentarer:

  1. Kul med nya projekt - och fint blev det också! Jag måste nog också göra något åt mina rabatter. Försöker hålla perennerna i 3-4 stycken och sen ha små buskar, buskar och små träd i alla andra - men det fungerar inte. Det är alldeles för mycket växter!!
    KRAM
    Susie

    Jag har krukat 30 plantor som jag ska ha med på den stora Skördemarknaden i helgen. Förra året var första gången och då var jag bara med som "informatör" om två klubbar; Gotland Trädgårdsön och Rosensällskapet, men i år ska jag alltså sälja lite växter. Har valt mer udda sorter så jag kanske blir av med dom och slipper släpa hem dom igen!

    SvaraRadera
  2. Just nu är det perfekt att ta tag i olika projekt, vilka härliga dagar vi fått. Idag hade vi 24 grader. Jag har planterat växter hela dagen, det var toppen med regnet som kom förut, för nu är det lättgrävt i rabatterna. Så fin stenkanten blev!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  3. En originell lösning med stenkanten...snyggt!

    SvaraRadera
  4. Va fint det blev med stenkanten! Kul att ni fortsätter med Besöksträdgårdar även nästa år. Hoppas jag kan hinna besöka er då för ni har ju gjort hur mycket som helst sedan vi var hos er förra sommaren.
    Här är det också förkylt värre, det blir inte så mycket gjort då men så får det väl vara några dager.
    Kram!

    SvaraRadera