måndag 25 augusti 2014

Sensommaren har infunnit sig

och regnskurarna vi fått har gjort att gräsmattan har återtagit sin gröna färg och börjat växa igen. Luften har blivit svalare och känns friskare tycker jag och det är skönt att andas igen efter värmeböljan vi hade för ett tag sedan.Nu har jag nästan glömt att vi hade så varmt och torrt. Det mesta har återhämtat sig och man kan bara se mindre torkskador på vissa växter och någon astilbe har faktiskt dött tror jag. Nu är ju perfekt tid för att göra förändringar i rabatterna om man har såna planer. Det pågår en hel del förändringar och förbättringar , i alla fall hoppas jag att det blir som jag tänkt, till våren. Det känns lite långt till nästa vår men tiden går ruskigt fort och det är ju nu man skall förbereda sig för att få en så tidig start som möjligt nästa år.
Tog en runda i trädgården i morse, innan regnskurarna och såg att en hel del blommar faktiskt fortfarande så håll till godo med några bilder. Vi hörs igen.Carita
Acer palmatum Osakazuki, man ser att den börjar skifta lite i färg och den blir klart röd på hösten då den är som finast.

Berberis 'Rose Glow'

En samling rudbeckior

Nästan vackrare än blommorna kan en fröställning på en clematis vara en morgon med vattendropparna glittrande.

Helenium 'Rubinswerg'

Rudbeckia fulgida Goldstrum

Här följer några flox som jag inte har namn på men fina ändå.




Aconitum arcuatum, bågstormhatt

Rudbeckia subtomentosa 'Brown Eyed Susan' gillar jag väldigt mycket.

6 kommentarer:

  1. Fin sensommarblomning hos er och rosa berberisen så läcker.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Fargene forandrer seg og plantene forbereder seg til å gå i dvale for i år, men høsthagen din er fortsatt nydelig.
    Så flotte Flox og Rubdeckia, de vil sikkert blomstre helt til frosten tar de.
    Vakre bilder, god tirsdag og klem fra meg.

    SvaraRadera
  3. Den där Berberis busken var ju allt en skönhet.Vilken härlig färg på en buske.
    Ska skriva upp namnet för den skulle vara fint att få tag i.
    Gunsan.

    SvaraRadera
  4. Berberisbusken var verkligen en fin sak.Ska skriva upp namnet och försöka få tag i hos trädgårdsshoppen.
    Gunsan

    SvaraRadera
  5. Oj så mycket vackert ni har som blommar fortfarande. Här börjar det mesta att ha blommat över. Men Rudbeckia fulgida Goldstrum har jag i varje fall massor av. Lyser som gula solar. Idag har det regnat rejält så nu har vi tagit igen allt regn som saknades i somras.

    Ha en fortsatt bra vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  6. Härlig höstblomning ni har! Det är något jag måste tänka på till nästa år, det blommar lite skralt så här års hos oss. Förutom i krukorna då, förstås. Idag känns det verkligen som om hösten är i antågande, usch vad det har blåst. Gräsmattan är full av löv som ramlat ner. Ha det så gott/ Kram Titti

    SvaraRadera