torsdag 14 augusti 2014

Ny favorit.

I söndags hade vi vår sista officiella visning av trädgården för i år . Vi hade en jättefin och givande dag och en hel del besökare. Många besökte oss både för andra och tredje gången minst och det känns väldigt bra, då verkar det som dom gillar det dom ser. Ett tack till alla som besökte oss , hoppas ni hade en trevlig dag här.
Nu har jag fått en ny favorit bland blommorna igen. Den heter Berkheya purpurea Silver Spikes eller tistelaster. Det är första gången vi har den, frön köpte jag från Impecta och sådde dom under våren. Några grodde i alla fall snällt och nu har jag i alla fall två plantor, en blommar och en har knoppar fortfarande.
Den kommer från Sydafrika, skall vara perenn men kanske lite dåligt härdig. Antingen får man så den varje år eller  har man tur kan den klara sig ett par år. Den blommar oftast redan första året med härligt stora ljuslila ( lite obestämd färg) blommor,  är väldigt stickig men helt otroligt fin enligt min mening. Det är också så fint när den blommar rätt sent när det inte finns så mycket blomning kvar i trädgården i övrigt. Den ena är planterad i sandblandad jord och den andra upphöjt men lite lerjord. Få se hur dom klarar sig över vintern. Om den hinner bilda frön skall jag i alla fall ta dom och så nya i vår. En fin bekantskap tycker jag. Ha det fint.Carita.
 

7 kommentarer:

  1. Vad härligt att visningen gick bra. Förstår att det var många som kom och njöt av er fina trädgård. Tistelaster var ny för mig. Så söt den är. Kul att ha sånt som blommar sent också/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Spännande med "nya" växter! Den ser verkligen tjusig ut!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Vilken läcker bild Carita! Tistelblomman och det röda lövet - en perfekt kombination.

    SvaraRadera
  4. Så fin den är.Har aldrig hört talas om Tistelaster förut.En ny växt för mig.Och vad bra med sånt som blommar nu.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  5. Jag stortrivdes i er oas! Nästa gång (för jag hoppas det blir fler visningar) tar jag med herr O så han också får förundras. Den söta violen står nu och vänjer sig vid utsikten över dammen.

    SvaraRadera
  6. Riktigt läcker förstår att det är en favorit. Hoppas nu den överlever.
    Ha det så bra i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  7. Å ja det var en skjønnhet, det er artig med nye blomster og planter.
    Vi får krysse fingrene for at den tåler vinteren, her i nord.

    Tiden går så fort, men med denne fine våren og sommeren er jeg klar for høst,
    og det er mange år siden sist.

    Ha en strålende onsdag.

    SvaraRadera