fredag 21 mars 2014

Blommig fredag, oskuldsfull

Oskuldsfull har många synonymer t ex troskyldig, oskyldig, naiv, blåögd, godtrogen, menlös. De här orden för mig har lite olika grader av oskuldsfullhet. Vitt är färgen för det ordet. Av någon anledning kan jag se en annan sida av det här ordet. Man kan vara oskuldsfull på ytan men kommer man in bakom fasaden finns där en liten djävul som lurar. Oskuldsfull kan vara ytan till falskhet känner jag. Det här gäller mänskligheten.
I växtvärlden finns motsvarande företeelser. Det finns växter som är små och jättesöta men under ytan brer ett förödande rotsystem ut sig som kan kväva det mesta eller också kan dom sprida sina frön åt alla håll ock kanter. Sen finns det förstås dom som verkligen är oskuldsfulla och inte gör något väsen av annat än att sprida glädje med sin skönhet. Ha en fin helg/Carita
Sanguinea canadensis

Oskuldens färg, Magnolia stellata x Ballerina

Penstemon hallii, liten och låg, sprider sig inte fast jag önskar det

Myskmadra, Galium odoratum. Jättesöt som marktäckare men har ett oroligt rotsystem som tar kål på det mesta. Vi har det på en mindre yta men den är svår att hålla på plats.
Armeria maritima

Saxifraga sp

7 kommentarer:

  1. Så vakre blomster fra hagen deres, jeg håper du får en flott hage helg.
    Marit.

    SvaraRadera
  2. Där var det många vackra blommor.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt i dina funderingar - vitt är inte ALLTID oskuldens färg!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  4. Så mycket vackert! Håller med dig om att alla växter inte är så oskuldsfulla som de ser ut.

    Önskar er en fin helg
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Många fina blommor från er trädgård! Så fin den blå Penstemonen är, härlig färg på den. Ha en trevlig helg/ Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Jättefina bilder! Och visst är det så att de som ibland ser hur oskuldsfulla ut som helst kan vara de som är värst "under ytan". Myskmadra skulle jag vilja ha till trots för att den är en "värsting". Men innan jag skaffar den måste jag komma på en bra plats att ha den på.
    Trevlig helg! Kram!

    SvaraRadera
  7. Visst finns det personligheter bakom alla våra trädgårdsväxter, vissa mer oskyldiga och oskuldsfulla än andra. Många fina hos dig.

    SvaraRadera