måndag 10 februari 2014

Solen bröt äntligen genom molnen

så jag var tvungen att ta en tur i trädgården för att kolla läget efter att all snö försvunnit. Det känns konstigt och vårlikt  fast vi bara har kommit en bit in i februari. Man ser att allt redan står i startgroparna  för att spränga sina vallar när solen börjar värma. Det kommer ju ett bakslag förr eller senare så jag hoppas naturen håller igen lite till.
Våra kära koltrastar och även björktrastar har varit framme och sprättat runt  så namnskyltarna ligger som vanligt huller om buller. Talgoxen började fila lite  försiktigt på sin vårsång  i solen.
Det första jag hittade var en snigel som krupit fram efter vintern. Den här sorten förökar sig inte så snabbt så den fick vara kvar på bänken .
Helleborus nigra

Helleborus foetidus, stinkjulros

Helleborus argutifolius
Helleborus foetidus och argutofolius har klarat sig bra den här vintern, än så länge. Jag tycker dom blir lite fula och kan få fula bruna blad på senvintern. Nu är det ju ingen tjäle och solen är fortfarande svag och bränner inte så dom är gröna och fina.
Eranthis hyemalis 'flore pleno'

Olika Saxifraga  som har haft tak hela vintern ser fina ut.  
Paeonia caucasica

Paeonia mlokosewitschii
Pionerna startade sin nya växtperiod redan under hösten förra året och har stått så här hela vintern.
Efter en kontroll i källaren såg jag att en hel del börjat växa  så dom fick komma upp i ljuset för att få färg.Agapanthus 'Lille Putt' har stått i uterummet under vintern så den är redan grön.
Vi tog en tur via Plantagen idag för att fixa lite vinster till lotteribordet på mötet med Trädgårdsamatörerna i morgon och då fick en extra Primula  följa med hem. Föreläsningen handlar om humlor, bin och fjärilar i trädgården och hur man kan locka dom till sig. Ha en fin vecka/Carita
Agapanthus 'Lille Putt, Triteleia Queen Fabiola, Sparaxis mix
Primula vulgaris



2 kommentarer:

  1. Ja nu är det svårt att ta till sig att vi faktiskt fortfarande är mitt i vintern - det känns ju som vår! Hoppas vi kan få en tidig och lång vår i år, det är vi värda efter förra årets "vår" som verkligen lämnade mycket att önska.
    Hoppas ni får många besökare på föredraget imorgon. Jag kan inte komma då, men jag kommer på Iris-föredraget så småningom.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Så fina julrosor och annat smått som börjat växa. Stinkjulros, låter lite läskigt, men den var väldigt läcker på bild.

    SvaraRadera