lördag 4 januari 2014

Förberedelser inför frösådden,

det är vad som pågår nu vad gäller trädgården. En del fröbeställningar har kommit men jag väntar på i alla fall ett par till. Sen har jag inte plats för flera så jag får verkligen skärpa till mig vad gäller mera frön.Det finns ett antal olika såmetoder så man får prova sig fram vilket som fungerar bäst och lära av sina misstag.Det är bara att försöka hitta uppgifter på nätet om vad olika växter vill ha för groning eller var dom växer i naturen.

Jag längtar till jag kan öppna locket i bänkarna och det ser ut så här, tagit i maj 2012
Jag har tvättat krukor i olika storlek, plockat fram olika sorter av sålådor och brätten och ställt fram mitt såbord som jag använt i säkert 10 år och som är ett av mina favorittillbehör vid frösådd. Just nu har jag allt i källaren  på arbetsbordet där men så fort vädret tillåter flyttas allt ut till arbetsplatsen utomhus, fast under tak så jag kan arbeta även om det regnar.
Jag har provat alla möjliga och omöjliga krukor vid frösådd men de bästa för mig är fyrkantiga 9 x 9 cm. Det beror lite på vad för frö jag sår, ibland passar det bättre med mindre krukor med t ex bara 1 frö i varje, om det är stora frön.
Jag har pluggbrättan av olika storlek också men jag har inte sått perenner i dom, jag tror dom passar bättre till sommarblommor och grönsaker och det sår jag sällan.  
Jag skall försöka att inte så alltför tidigt men det börjar bli svårt att låta bli så jag får se hur det går.
Jag har en del frön som skall sås tidigt förstås så jag får börja med dom. Vi hörs/Carita

Fröpåsar har anlänt.

Tvättade krukor, ibland har jag hoppat över det momentet, gör det någon skillnad?


Krukorna med gul kant under har undervärme för varmgroende. Jag har provat men det fungerade sådär.

I det här brättet sår jag luktärter, en av dom få sommarblommorna. Den är praktisk och går att öppna så att man inte skadar rötterna alls. Luktärter gillar ju inte att man stör deras rötter så mycket.

5 kommentarer:

  1. Ja du, börjar trädgårdssäsongen igen! Tog den någonsin slut? Näe, tur det!
    Lycka till!
    /pia

    SvaraRadera
  2. Ja, nu är vi många som är sugna på att börja så. Det är ett härligt pyssel:)

    SvaraRadera
  3. Det är så kul att åter igen få plocka fram frön, krukor, bretten och jord. :=)
    Har också börjat fröså och i morgon ska några sådder ställas ut för vintern.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Igen och igen och igen...tänk att vi inte tröttnar :) Jag hoppas mina beställningar ramlar in i veckan som kommer. Och att det blir en eftermiddag med lite sol så det inte är lika kallt att stå still med sådderna i orangeriet :)

    SvaraRadera
  5. Jag sådde de första perennerna på annandagen. Flera fröpåsar finns kvar och så väntar jag med spänning på fröerna från STA så småningom.
    Sommarblommor sår jag inte. Jag är alldeles för dålig på att vattna, göda och sköta om dem:-)
    Lycka till med dina sådder!
    Kram

    SvaraRadera