torsdag 23 augusti 2012

Det här tillhör också trädgården....

så jag måste bara skriva om min favorit, äppelmarmelad med timjan. Vi har inte så många äppelträd kvar men vi får i alla fall så det räcker till marmelad och äppelkakaor. Men den här marmeladen med timjan tycker jag är jättegod med en aning smak av timjan. Det står 1 kg socker i receptet men det blir för sött så jag brukar ta ca hälften. Jag brukar frysa  in det mesta men den här gången har jag det på burk.  Lycka till med marmeladen om ni har äpplen./Carita


 
ÄPPELMARMELAD MED TIMJAN

1 ½ kg äpplen

4 dl vatten

1 kg syltsocker

Färsk timjan

Skala och kärna ur äpplen. Skär dom i bitar eller klyftor. Koka äpplena mjuka tillsammans med vattnet och ett par kvistar timjan. Vispa sönder äppelbitarna, tillsätt syltsocker och koka upp under omrörning och låt koka i 2-3 minuter. Häll upp på varma väl rengjorda burkar. Förslut. Förvaras kallt.

Du kan ersätta timjan med mynta eller pepparrot.

Alternativt kokar du moset utan smaksättning och smaksätter vid olika tillfällen i stället.
 

4 kommentarer:

  1. Vilka vackra liljor! Marmeladen ska jag nog testa att göra. Ang. persikoträdet så är det ett Frost som jag har och det står det zon 3 på med jag vet att det klarar sig utomhus här i zon 4 i skyddat läge.Problemet här med att ha det ute är att det blommar så tidigt medans det fortfarande kan vara nattfrost,och om det sker så blir det inga persikor. I mitt växthus brukar det blomma i april och då kör jag på värmefläkten så det håller plusgrader. Hoppas ni vågar prova och sorten Frost ska vara ganska resistent mot krussjuka. Ha det bra/Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, få se om jag kan hittar någon plats för ett sånt träd. Jag skulle vilja ha det spaljerat så jag får hitta någon vägg eller plant att planetra det mot.

      Radera
  2. Tack för receptet på den supergoda marmeladen. Lättlagad var den också! Man måste ju använda de äpplen som faller, men det är så svårt att variera sig och komma på nya recept. Så ditt recept kom som ett brev på posten, precis när jag stod där och funderade på vad jag skulle göra av alla äpplen./Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du har gjort marmeladen, den är såå god tycker jag. Man måste ju försöka göra något av sina äpplen.

      Radera